Studien visar att elsparkcyklister inte löper någon signifikant större risk att drabbas av skador eller dödsolyckor i trafiken jämfört med andra cyklister. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Inte farligare med elsparkcyklar än med cyklar

Uppdaterad
Publicerad

Elsparkscyklister löper inte större risk att drabbas av trafikolyckor än cyklister, det visar en ny internationell rapport. I majoriteten av dödsolyckorna är motorfordon inblandade och rapportförfattarna konstaterar att samhället bör fokusera på just motorfordonen – om man vill göra elcykelfärden säkrare.

Det är OECD-organet International Transport Forum, ITF, som studerat säkerhetsfrågorna kring elsparkcyklar. Studien visar att elsparkcyklister inte löper någon signifikant större risk att drabbas av skador eller dödsolyckor i trafiken jämfört med andra cyklister. Bilar och motorcyklar är betydligt mer olycksdrabbade.

Däremot är risken att dö betydligt större för cyklister och elsparkcyklister som är inblandade i olyckor. Det beror på att motorfordon är inblandade i 80 procent av dödsolyckorna med elsparkcyklister och cyklister. Därför konstateras att trafiken skulle vara säkrare om elsparkcyklar och cyklar ersatte bilar och motorcyklar.

Tar fram rekommendationer för trafikmyndigheter

Ett av rapportens syften är att ta fram rekommendationer för hur politiker ska förhålla sig till de nya transportmedlen, som det ännu saknas mycket forskning om. Här är några av de förslag som ITF kommer med för att främja trafiksäkerheten:

  • Elsparkcyklar bör få särskilda utrymmen. Detta kan ske genom avgränsade ytor eller hastighetsbegränsningar.
  • De nya elsparkcyklarna ska inte ta fokus från säkerhetsarbetet med motorfordon. Ökad säkerhet för elsparkcyklister kan enligt ITF uppnås med maxhastighet på 30 km/h där oskyddade trafikanter delar utrymme med motorfordon.
  • Bil-, motorcykel- och lastbilsförare bör utbildas i hur de ska undvika olyckor med elsparkcyklar.
  • Företagen bakom elsparkcyklarna bör prissätta sin tjänst på ett sätt som inte uppmuntrar till onödiga risker. Minut-hyra kan enligt ITF leda till hastighetsöverträdelser och trafikbrott.

Nytt forskningsområde – studien präglas av osäkerhet

Samtidigt präglas ITF:s studie (som kan läsas här) av viss osäkerhet – i de flesta länder finns ännu inte enkelt jämförbara siffror för elsparkcyklar, och riskerna i trafiken varierar mycket från land till land. Till exempel är risken för cyklister sex gånger högre i USA än i Nordeuropa, enligt rapporten. Studien utgår ifrån en kombination av medierapportering, och av elsparkcykelföretagens egna rapporter till försäkringsbolag.

Svårigheterna innebär att rapporten inte slår fast några tydliga siffror för hur vanliga olyckor är, utan bara ger en bild av storleksordningen och hur den förhåller sig till antalet olyckor med motorfordon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.