Det var ett av Lufthansas plan med beteckningen 321-200, alltså snarlikt men inte identiskt med det plan som störtade i går, som drabbades av problem vid en flygning från Bilbao till München den 5 november, skriver El Pais
Isbildningen ledde till att planets datasystem fick felaktiga data, och fick planet att snabbt tappa höjd med omkring 1.200 meter per minut.
Piloterna gjorde försök att stoppa dykningen, men utan framgång. Inte förrän kaptenen beslöt att helt koppla ur den aktuella datorn och själv ta kontroll över flygningen kunde den hävas.
– Mindre erfarna piloter hade kanske inte kommit på denna idé, sade flygexperten Peter Ladkin från universitetet i Bielefeld till den tyska tidningen Spiegel, som uppmärksammade händelsen i förra veckan.
Efter incidenten har Airbus uppdaterat mjukvaran och skickat ut nya nödanvisningar till flygbolagen om hur ett liknande scenario ska mötas, skriver El Pais.
Tidningen konstaterar dock att vädret i det område där tisdahgens katastrof inträffade var bra, och att mycket lite talar för att Germanwings-planet ska ha drabbats av isbildning