Bron kommer att spara två timmar av transporttiden mellan Öresundsbron och Hamburg, enligt Kim Graugaard som är ledare för Dansk Industri.
Enligt den svenska regeringen får bron stor betydelse för Sverige. ”Prognoser visar att över 50 proc av trafiken kommer att ha sitt mål eller ursprung i Sverige”, kommenterar handelsminister Sten Tolgfors (m).
Räknar med vinst
Byggstarten beräknas till 2010 och bron väntas stå klar 2015. Projektet beräknas kosta motsvarande 50 miljarder svenska kronor, och EU väntas svara för 30 procent av kostnaden.
Den danska regeringen som varit mest angelägen om en bro har i avtalet gått med på att stå för lånegarantin för resterande kostnader.
Regeringen i Köpenhamn räknar dock med vinst och det danska näringslivet jublar och talar om kommande ekonomisk tillväxt.
Såväl vänsterpartiet Enhedslisten som högerpopulisterna i Dansk Folkeparti varnade dock för att Danmark tagit över ett ekonomiskt riskprojekt.
Ska vara klar 2015
En bro över Fehmarn Bält fullbordar nätet av vägförbindelser mellan Danmarks fastland, de stora öarna och grannländerna.
1935 invigdes den första bron över Lilla Bält mellan Jylland och Fyn. Den nya bron där blev klar 1970.
1998 stod bron över Stora Bält färdig. Den förbinder Själland och Fyn.
2000 invigdes Öresundsbron mellan Själland och Sverige.
2015 planeras bron över Fehmarn Bält vara klar. Den förbinder Lolland med den tyska ön Fehmarn, som i sin tur har bro till Tysklands fastland.
TT