Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se bilderna inifrån ubåten och hör om reporten David Pogues nervösa resa ner till Titanics vrak förra året. Foto: Reuters

Larm om säkerhetsbrister på försvunna ubåten – för flera år sedan

Uppdaterad
Publicerad

Drömmen om Titanic blev en mardröm. Men redan för flera år sedan kom larmen om allvarliga brister i säkerheten på den – nu försvunna – undervattensfarkosten Titan. Enligt flera experter var vrakdykningarna förknippade med ”katastrofala” problem.

Ingen vet vad som har hänt den civila undervattensfarkosten ”Oceangate Titan” som försvann när den var på väg till vraket av Titanic.

Samtidigt som myndigheterna kämpar mot klockan för att hitta den lilla undervattensfarkosten, som har fem personer ombord, kommer nu allt fler rapporter om att bristerna kring säkerheten var välkända i branschen.

Oceangate varnades flera gånger 2018

New York Times rapporterar att Oceangate fick flera varningar redan 2018. I en skarpt formulerad rapport konstaterade en av företagets egna chefer att farkosten behövde testas mer. Han underströk också att passagerarna löpte risker i samband med att ubåten nådde extrema djup.

Bara några månader senare skickades ett brev till Oceangates grundare Stockton Rush där man uttryckte oro samt varnade för ”katastrofala” problem i samband med Titanic-uppdraget. Bakom brevet stod över 30 personer med expertis inom området.

Kritiken handlade bland annat om att Stockton Rush ska ha vägrat att betala för att få farkosten inspekterad och certifierad för djuphavsdykning. Därtill ska farkostens utsiktsplats, som lät besökarna se Titanics vrak, bara ha varit godkänt för ner till 1 300 meters djup – Titanic ligger på nästan 4 000 meters djup.

Det här var information som de betalande kunderna inte kände till.

Så kunde Oceangate kringgå reglerna

Genom att operera på internationellt vatten och segla utan flagg ska Oceangate dessutom ha kunnat kringgå vissa amerikanska regelverk.

Enligt New York Times vill representanter från Oceangate, som specialiserat sig på extrem turism för rika, inte kommentera rapporterna. Och Stockton Rush kan inte heller kommentera uppgifterna då han körde undervattensfarkosten när den försvann.

Titan, som styrdes med en gammal och modifierad tv-spelskontroll, har samtidigt varit en lukrativ affär för Oceangate. Enligt New York Times ska det ha kostat upp emot 250 000 dollar – nära 2,7 miljoner kronor – att få följa med ner till Titanic.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.