Det nederländska lastfartyget Eemslift Hendrika bogserades in i hamnen i Ålösund på torsdagen. Foto: Svein Ove Ekornesvåg/NTB/TT

Lyckligt slut på sjödramat – övergivna fartyget i land

Uppdaterad
Publicerad

Utan besättning och fungerande motor drev det nederländska lastfartyget fritt utanför Norges kust. Oron var stor för ett oljeutsläpp men nu ligger fartyget åter vid kaj – efter att ha bogserats in till hamnen i Ålesund.

Besättningen tvingades i måndags överge det nederländska fartyget Eemslift Hendrika under dramatiska former efter att ha hamnat i sjönöd. Fartyget drev sedan fritt i höga vågor på Nordsjön utanför den norska kusten, innan det norska Kustverket ingrep.

Sent på onsdagskvällen påbörjades en räddningsoperation, efter att en helikopter med bärgningsmanskap skickats ut till fartyget. Trots nattmörkret hissades personalen ner på däck för att säkra att fartyget skulle kunna börja bogseras under natten.

Fartyget har sedan bogserats till Ålesund på norska västkusten med en hastighet på omkring två till tre knop. Vid 17.30-tiden på torsdagen låg fartyget vid kaj i hamnen i Ålesund, rapporterar NRK.

– Det här är ett lyckligt slut, det är en skön känsla, säger Sverre Aas på det norska Kustverket till NRK.

Plats reserverad sedan haveriet

Steve Hansen, hamnchef i Ålesund, berättar för NRK att man sedan haveriet i måndags har hållit en plats ledig för fartyget för att inte riskera att det skulle vara fullt i hamnen om fartyget skulle bogseras dit.

Oro för oljeutsläpp

Ombord på fartyget finns runt 350 ton olja och 50 ton diesel och oron har varit stor för vad som kunde hända om fartyget skulle sjunka eller slår in mot land.

Fartyget ska nu inspekteras och väntas ligga kvar i hamnen i Ålesund i några dagar innan det överlämnas till rederiet som äger det, rapporterar NRK.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.