Se bilderna från de stora protesterna i Asien. Foto: AFP

Dödliga protester efter uttalanden om islam

Två demonstranter sköts ihjäl och fler än 130 greps av indisk polis i samband med att massiva protester utbröt i landet på fredagen, enligt indiska myndigheter.

Talespersoner för det hindunationalistiska regeringspartiet BJP har efter uttalanden i en tv-sänd debatt och på sociala medier försatt landet i en diplomatisk konflikt med flera muslimska länder. Indiens premiärminister Narendra Modi och hans parti har också länge kritiserats för att blunda för ett växande problem med våld mot den muslimska minoriteten i landet.

100 000 i Bangladesh

I går uppstod demonstrationer runt om i Indien och i flera grannländer efter fredagsbönen. Polisen i Bangladesh uppskattade exempelvis att över 100 000 människor gick ut på landets gator i protest.

I staden Ranchi i östra Indien öppnade polisen eld mot demonstranterna och två personer dödades. Ett utegångsförbud utlystes sedan av myndigheterna, som också stängde ner stadens internetuppkoppling. I andra indiska städer användes tårgas och batonger av polisen under demonstrationerna.