Nya dokument som läckt visar att oligarken – Serzjan Zjumasjev från Kazakstan – sparkades som kund av skandalbyrån Mossack Fonseca i samband med att han blev omskriven i samband med Panamaläckan. Foto: TT

Ny läcka visar hur Nordea-kunder övergavs efter Panamaläckan

Uppdaterad
Publicerad

Storbanken Nordea hjälpte kunder att öppna brevlådeföretag i skatteparadis. När det blev känt i den så kallade Panamaläckan kapade banken kontakten med advokatbyrån som organiserade skattestrukturen.

En ny läcka visar nu hur kunderna övergavs – och skildrar kaoset inifrån den kontroversiella Panamabyrån Mossack Fonseca.

”NÄR FÅR JAG ETT ADEKVAT SVAR”, frågar en frustrerad affärsman med verksamhet i Sverige.

« Ni skriver i ert mejl att ni har svårt att komma i kontakt med Nordea. Det verkar som att vi har samma problem. De får inte tala med oss längre.».

Det här skriver en anställd på advokatfirman Mossack Fonsecas kontor i Luxemburg den 30 juni 2016 till en kontaktperson för en Nordea-kund.

Kunden har tidigt i april meddelat att han vill flytta sin klients brevlådeföretag till en ny administratör på Cypern efter att avslöjandena om de så kallade Panamadokumenten briserat i april 2016.

Men både han och advokatfirman har problem att få kontakt med Nordens största bank.

Rådet till kunden: Ta själv kontakt

Nordea har brutit kontakten med Mossack Fonseca. Kunden får rådet att i stället själv ta kontakt med Nordeas kontor i Luxemburg eftersom att banken inte kan ”vägra att tala med honom då han faktiskt är en kund hos Nordea i vanliga fall”, skriver Mossack Fonseca i ett mejl.

Det här visar en ny läcka till den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung som fått tillgång till interna dokument ifrån Mossack Fonseca perioden kort före och efter publiceringen av Panamadokumenten.

Dokumenten har delats med SVT och nyhetsbyrån TT i Sverige och en rad andra internationella medier via journalistnätverket International Consortium of Investigative Journalists, ICIJ.

Tjänst till vip-kunder upphörde

I 2016 avslöjades den så kallade Panamaläckan med 11 miljoner dokument med företag, näringslivstoppar, politiker, idrottsstjärnor och kriminella som anlitat Panamabaserade advokatbyrån Mossack Fonseca för att skapa brevlådeföretag i skatteparadis.

Kartläggningen ledde bland annat till att Islands statsminister Sigmundur Davíd Gunnlaugsson avgick i samband med stora protester i landet efter att han lämnat en intervju med SVT:s Uppdrag Granskning.

Men den här tjänsten till några av bankens vip-kunder upphörde tvärt när dokumenten publicerades, visar den nya läckan inifrån advokatbyrån.

Kunderna tvingades nu själva sköta administrationen av brevlådeföretagen i skatteparadisen, utan banken som mellanhand.

”Nordea vill inte”

En isländsk Nordea-kund mejlade Mossack Fonseca och frågade vart han nu skulle vända sig:

”Nordea vill inte tillhandahålla sådana här bolag längre”, skrev han.

Anställda på Mossack Fonseca försökte i vissa fall hjälpa kunderna, trots att Nordea hade kontakten.

En anställd på advokatbyråns kontor i Luxemburg skrev till sin kollega i Panama:

”Nordea Bank S.A. har avvecklat samarbetet med alla företag som legat under deras administration. De har skickat ett brev till alla huvudmän för dessa företag och bett dem att kontakta MF direkt, eftersom de har fattat beslut om att inte längre agera förmedlingstjänst”.

En affärsman med verksamhet i Uppsala, och även han Nordea-kund, var märkbart frustrerad när han trots brådskande ärende inte fick svar från Mossack Fonseca.

Efter flera veckors väntan fick han nog och mejlade en gulmarkerad fråga i versaler: ”NÄR FÅR JAG ETT ADEKVAT SVAR?”

Fyra dagar senare skrev han igen att han behandlades ”respektlöst”.

Och avslutade brevet med: VAD ÄR PROBLEMET?

Det här är bara några exempel från den nya läckan som visar personer med brevlådeföretag via Mossack Fonseca plötsligt fick klara sig själva.

Försvarar Nordeas beslut

Men Snorre Storset, chef för Nordeas förmögenhetsförvaltning, försvarar bankens beslut att avbryta kontakten med den skandalstämplade byrån.

– Vi ville inte förknippas på nåt sätt med Mossack Fonseca. Därför gjorde vi den här åtgärden så snabbt och effektivt som vi bara kunde, säger Snorre Storset till SVT.

Varför var det okej att tjäna pengar från de här kunderna ena dagen och inte vilja ha med dem att göra nästa dag?

– Vi gjorde det så snabbt som möjligt och då försökte vi göra det på ett ansvarigt sätt också. Men om några kunder har känt att det är inte var ett optimalt sätt att göra det på så beklagar vi det.

Panamadokumenten resulterade i att Nordea inledde en internutredning som konstaterade att Nordea i Luxemburg hade 129 offshorestrukturkunder som antingen administrerats av Mossack Fonseca eller haft säte i Panama den 15 juli 2016. Nordea spärrade 68 konton.

– Vi avslutade alla konton med relation till Mossack Fonseca, säger Snorre Storset.

Snorre Storset säger att Nordea i dag inte har några konton där banken hjälper kunderna att administrera offshorestrukturer. 

SVT och våra samarbetspartners har inte lyckats få kommentarer från advokatbyrån.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.