I reklamfilmen för nya Ubooly, leksaken som blev en supersuccé på finansieringssajten Kickstarter, kan man se hur föräldrar skräddarsyr leksakens “intresseområden” så att de ska passa barnet. Föräldern kan sedan köpa olika lektioner som man vill att barnet ska ta till sig – och nallebjörnen återrapporterar via nätet och appar hur det går för barnet.
Ska vara ”aktiverande”
Nallebjörnen marknadsförs som en ”aktiverande” och ”lärande” apparat. Den kan till exempel uppmuntra barnet att ta en springtur runt huset med nallebjörnen under armen – och samtidigt belöna barnet med glada utrop under själva springturen.
–Jag tycker det här låter jätteläskigt, säger psykologen Eva Rusz till SVT. Småbarn har ju filtar och nallar de konkar på men då är det deras egen fantasi. Det här är mer av en artificiell relation och barn behöver riktiga relationer, dofter, mänsklig värme.
Nallebjörnen svarar också på barnets förfrågningar. Exempelvis kan barnet be nallebjörnen att berätta en saga, varefter björnen genast börjar med ”Det var en gång en…”
Erbjuder kontrollfunktioner
Björnen lär sig naturligtvis också barnets namn, dess vanor och mycket mer. I förlängningen kan man tänka sig övervaknings- och barnpassningsfunktioner. I praktiken ger nallebjörnen redan föräldern vissa möjligheter till övervakning, kontroll och styrning genom nallens återrapportering.
–Det här kan bidra till att överbelastade föräldrar ännu mer överger barnen och istället låter dem sitta vid sina skärmar, säger Eva Rusz till SVT. Det utmanar inte barnen att skapa egna fantasier och jag är tveksam till hur det kan påverka deras utveckling.
Samtidigt kan leksaken vara ganska oemotståndlig för många. Den kan fungera som en extra barnvakt, en lärare och – enligt reklamen – en ”vän”.
Se filmerna om hur leksaken fungerar på bolagets hemsida här.