Foto: TT bild

Ny studie: WHO:s rekommendationer otillräckliga

Uppdaterad
Publicerad

Vardagsmotion i all ära, men det krävs mycket mer än så för att minska risken för till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, visar en ny studie. För att nå någon verklig effekt bör man motionera fem till sju gånger mer än vad världshälsoorganisationen WHO rekommendation, menar forskarna.

De amerikanska och australiska forskarna har undersökt 174 studier som visar att trädgårds- och hushållsarbete räknats som aktiviteter som minskar risken för sjukdomar som stroke, tarm- och bröstcancer och hjärtsjukdomar. Men de verkliga skillnaderna kunde forskarna se hos personer som utförde fysiskt arbete eller motionerade fem till sju gånger mer än den miniminivå som rekommenderas av WHO, skriver The Guardian.

”Minimal” risk för diabetes

WHO:s rekommenderar att man genomför 600 MET minuter (metabolic equivalent minutes) fysisisk aktivitet i veckan, vilket motsvarar 150 minuters promenader i rask takt, alternativt 75 minuters löping i veckan. Men den som motionerar i 3.000 – 4.000 MET minuter i veckan får alltså de största hälsoeffekterna. Där var risken ”minimal” att drabbas av exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

– En person kan komma upp i 3.000 MET-minuter i veckan genom att införa olika typer av fysisk aktivitet i sina vardagliga rutiner. Till exempel genom att gå i trappor i tio minuter, dammsuga i 15 minuter, 20 minuters trädgårdsarbete, 20 minuters löpning och promenera eller cykla i 25 minuter om dagen skulle sammantaget bli ungefär 3.000 MET-minuter i veckan, säger Hmwe Kyu vid University of Washington, som lett studien.

Vardagsmotion viktigt

Men med det bekräftat är enklare vardagmotion icke att förringa. Även de små ansträngningarna gör mycket för att minska risken för ohälsa.

– Till exempel, gå av bussen ett stopp eller två tidigare eller gå till affären. Försök också att hitta en fysisk aktivitet du tycker om som dans, cykling eller trädgårdsarbete . Det kommer att göra det mycket lättare för dig att fortsätta med, eftersom det kommer att bli en del av din dagliga rutin, säger Simon O'Neil ordförande för det brittiska diabetesförbundet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer