Vrakspillror efter det havererade planet samlas ihop på nedslagsplatsen nära byn Hama Quntushele, söder om Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Foto: Tony Karumba, TT

Nya fynd kan koppla ihop flygolyckorna

Publicerad

Fynd från haveriplatsen i Etiopien, tillsammans med satellitdata, antyder att det finns likheter mellan de två totalhaverier som drabbat flygplan av typen Boeing 737 Max och gjort att samtliga flygningar med modellen stoppats.

Sent under onsdagen kom beskedet att USA beslutat göra samma sak som 42 andra länder redan gjort: Stoppa samtliga flygningar med plan av typen Boeing 737 Max till dess att söndagens krasch i Etiopien är utredd och eventuella fel åtgärdade.

”Myndigheten tog beslutet till följd av datainsamlingsprocessen och nya bevis som hittats på olycksplatsen som har analyserats i dag”, uppger den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA.

Ingen av olyckorna är färdigutredd, men enligt New York Times misstänker experter att de kan ha orsakats av samma sak: Fel i det nyutvecklade automatiska systemet som ska hindra planet att flyga med nosen riktad uppåt och därmed tappa lyftkraft – så kallad stallning.

Öppna satellitdata

Trots att haveriutredningen knappt ens påbörjats, säger Kanadas transportminister Marc Garneu att de öppna satellitdata som finns antyder att det etiopiska olycksplanet uppvisade ”vertikala variationer” som liknar dem som det indonesiska 737 Max-planet råkade ut för innan det störtade i oktober 2018. Med andra ord: Flygplanet steg och sjönk på ett onormalt sätt under flygningen.

Det etiopiska planets färdskrivare, så kallade svarta lådor, ska nu skickas till Europa för analys. Anledningen uppges vara att Etiopien inte har den utrustning som krävs för att göra en korrekt analys av lådorna. Enligt Ethiopian Airlines talesperson Biniyam Demssie kommer definitivt besked om vart lådorna ska skickas under torsdagen.

Uppgifterna satte ytterligare tryck på tillverkaren Boeing som till slut beslutade att rekommendera att alla flygningar med den olycksdrabbade modellen 737 Max ska stoppas tillfälligt. Åtgärden kommer enligt CNN kosta bolaget tiotals miljarder kronor, eftersom man måste kompensera de flygbolag som drabbas av att de 370 plan av typen som hittills levererats tvingas stå oanvända på marken.

Facket kritiskt

Innan Boeings rekommendation att stoppa flygningarna med modellen kom, riktade Svensk Pilotförening kritik mot flygplanstillverkarens agerande efter haverierna i Indonesien och Etiopien.

– Det ger ett underbetyg åt Boeing att man inte själva har anammat en försiktighetsprincip och själva tagit det beslutet. Att stater och flygbolag väljer att parkera sina flygplan av den här modellen skapar oro där flygplanstillverkaren normalt sett är den som brukar ta beslutet att parkera flygplan, säger Tomas Gustafsson, ordförande för flygsäkerhetskommittén i Svensk Pilotförening till TT.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer