Nytt bränsle skapar panik hos tyska bilägare – Nu kommer det till Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Ett stort bilbränsle-kaos har drabbat Tyskland. Uppskrämda bilägare nobbar det nyinförda etanolbränslet E10. Den 1 maj ersätter det 95-oktanig bensin också i Sverige. Orsak till den tyska paniken: Enligt den stora motororganisationen ADAC hotas upp till 4 miljoner tyska fordon att få motorer och bränslepumpar förstörda av bränslet.

Det är EU som har krävt ökad inblandning av etanol, från 5 procent till 10 procent.

Årsmodell räcker inte

Det räcker inte att titta på årsmodell för att avgöra om bilen klarar E10. Det krävs utförliga listor. En sådan lista (på tyska) finns i Tyskland, gjord på uppdrag av bilindustrin. Motsvarande lista finns även översatt till svenska.

Det rör sig främst om äldre modeller, men det finns en del frågetecken. Volvo och Saab skulle klara sig bra, medan det är mer problematiskt med tyska bilar, till exempel en del av Volkswagens storsäljande Golf-modeller.

Tätare oljebyte

Den stora tyska motortidningen Auto Motor und Sport skriver att till exempel BMW menar att generellt kan det bli krav på tätare intervaller av oljebyte. Medan Mercedes säger att man inte känner till sådana problem.

Auto Motor und Sport är försiktig och skriver att ”förmodligen” klarar 93 procent av det tyska bilbeståndet det nya bränslet. Miljöministeriet talar om 90 procent.

En tankning räcker

Skadorna som ADAC nämner handlar om att E10 kan reagera aggressivt med metall- och plastdelar i motorn. I värsta fall är också motorskador möjliga.

Etanol kan lösa upp aluminium, som finns i motorer och bensinpumpar. ADAC säger att en enda felaktig tankning räcker för att orsaka skador.

Dessutom kan E10 lösa upp gummimaterialet i bensinslangar. I kontakt med varma motordelar kan eldsvådor utlösas.

Enligt tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel utesluter det tyska miljöministeriet inte att det nya E10-bränslet kan drabbas av prishöjningar för att satsningen ska finansieras.

Politisk het

I Tyskland har frågan blivit politisk het. Alla skyller på alla när det gäller vem som har skrämt upp bilägarna och vem som har struntat i att lugna bilägarna.

Bland annat påpekar myndigheterna att den gamla bensinen E5 – med 5 procent etanol finns kvar. Der Spiegel skriver att paniken kan undvikas om man bara kollar med bilfabrik eller bilhandlare – eller med listorna. Men enligt den stora tidningen Motorautosports artikel finns det alltså frågetecken.

Efter ett krismöte på tisdagen ska nu regeringen och motorbranschen starta en massiv informationskampanj.

Försvinner i Sverige

I Sverige motsvaras tyska E5 av 95 oktanig blyfri bensin. Den ska försvinna successivt efter den 1 maj. Svenska bilägare, som har modeller som inte klarar den högre etanolinblandningen, måste därefter tanka den dyrare 98-oktaniga bensinen.

I Tyskland kritiserar även miljörörelsen införandet av E10. Man menar att det totalt sett inte minskar utsläppen, snarare tvärtom.

Bo Inge Andersson

bo_inge.andersson@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.