Bland OS-sponsorerna är det inte bara Dow Chemical som väcker irritation. Miljöorganisationer ser även problem med att till exempel oljebolaget BP och gruvjätten Rio Tinto bidrar med stora pengar för att synas i sammanhanget.
Detta är också företag som fått kritik för så kallad Greenwashing, alltså grönmålning, där man arbetat hårt för att skapa en grönare och miljövänligare image än vad man egentligen har.
–Det har ju exploderat de sista tio åren. Fler människor tycker miljöfrågor är viktiga och då måste även de bolag som inte sköter det här med miljö bra framstå som miljövänliga, säger Lars Igeland från föreningen Jordens vänner.
Bytte logga till blomma
Det handlar ibland mer om att framstå som miljövänlig än att verkligen bli det. Som ett exempel på framgångsrik greenwashing brukar nämnas när det skamfilade oljebolaget BP bytte logotype – till en blomma. Eller när företag lyfter fram den lilla del som är miljövänlig.
–Ett oljebolag kanske satsar 98 procent av sina investeringar på att pumpa upp mer olja och två procent på förnyelsebara energikällor. Men ofta går hela deras annonsbudget åt att visa upp de här vindkraftverken, säger Lars Igeland.
Mest miljövänliga olympiska spelen
Årets olympiska spel har utropats till de mest miljövänliga och etiska någonsin. Så det är inte förvånade att företagen trängs om att få vara med och sponsra och synas.
Bland sponsorerna finns företag med sämre och bättre rykte – men de tydligaste exemplen på greenwashing är enligt kritiker tre: BP, Dow Chemicals och gruvbolaget Rio Tinto – som bidragit med de ädla metallerna till medaljerna.
–Det har gjorts en del bra miljösatsningar i London men det som syns är de stora sponsorerna som är oljebolag och kemibolag, säger Lars Igeland.