Det såg ut som att de inte skulle komma överens. Men i kväll kom beskedet om att de två parterna i konflikten, pilotfacket och flygbolaget Norwegian, kommit fram till en lösning. För att kunna göra det fick bägge parter gett efter för tidigare krav.
Det största kravet från pilotfackets sida har varit att piloterna ska omfattas av ett kollektivavtal med moderbolaget Norwegian Air Shuttle (NAS), istället för koncernens olika dotterbolag.
”De skandinaviska piloterna har fått ett nytt kollektivavtal med villkor som fortfarande är bland de bästa i branschen. Avtalet har ingåtts med pilotbolagen de nu är anställda i”, skriver Norwegian i ett pressmeddelande.
Hårda förhandlingar
Från fackförbundet Parats sida säger man att förhandlingarna har varit krävande, men att man nu är nöjda med det avtal som slutits.
Det blev inget kollektivavtal med moderbolaget, men en treårig anställningsgaranti som skyddar mot eventuella nedskärninganr – och kollektivavtal med de olika dotterbolagen som piloterna är anställda i.
– Vi har fått gehör för våra primära krav med en tillräcklig rättslig bindning till moderbolaget. Det är inte ett kollektivavtal, men en bindning mellan NAS (Norwegian Air Shuttle) och piloterna som säkerställer att det är de som kommer att flyga dessa flygplan i Skandinavien, säger Hans-Erik Skjäggerud vid fackförbundet Parat, till NRK.
Piloterna fick däremot ge med sig vad gäller arbetsgivarens krav på flexiblare arbetstid och sämre ersättning för piloter som får sin licens indragen. Piloter under 50 år får dessutom en premiebestämd pension, istället för en förmånsbestämd.