Professorn i statsvetenskap och medicinsk genetik vid University of California, James Fowler, och hans forskarkolleger ville ta reda på om olika meddelanden på sociala medier verkligen hade kraften att påverka vårt beteende. De gjorde ett test där runt 60 miljoner användare på valdagen till amerikanska kongressen 2010 fick budskap med en uppmaning att rösta.
Några fick ett buskap med bara information, andra fick ett budskap där bilder på vänner som hade klickat på ”I voted”-knappen fanns med.
Nätverket spelar roll
– Meddelandet som bara hade information, och inga bilder, var fullkomligt värdelöst. Folk som fick det meddelandet röstade inte mer än de som inte fick något alls. Det var dina vänners ansikten som fick människor att verkligen lämna sofflocket och gå och rösta, säger James Fowler.
Av det här kan man dra olika slutsatser – och alla som vill sprida ett budskap borde tänka på ett nytt sätt kring påverkan, menar forskarna bakom studien.
– Det är inte själva utformningen av meddelandet som spelar roll, utan nätverket. Den som lyckas aktivera verkliga vänners nätverk får en stor konkurrensfördel, säger James Fowler.
Se hela intervjun i inslaget i Aktuellt:s Utblick.