Claude Monets ”Waterloo Bridge” från 1903 fanns bland de skadade verken som hittats hos konstsamlaren Gurlitt. Målningen har visats på andra utställningar sedan den upptäcktes för fem år sedan. Foto: Foto: David Ertl, Kunst-und Austellungshalle der BRD

Sensationell stulen nazikonst visas för första gången

Uppdaterad
Publicerad

Värdefulla konstverk gömdes undan av en privat samlare under 70 år. De berömda konstverken som stulits av nazisterna visas för första gången på utställningar i Tyskland och Schweiz.

För fem år sedan upptäcktes 1300 tavlor ur den värdefulla konstsamlingen hemma hos den 81-årige konstsamlaren Cornelius Gurlitt i hans lägenhet i München. Senare hittades ytterligare 300 verk i hans hus i Salzburg.

Dåligt skick

Det var sensationella fynd. Det handlade om verk av kända konstnärer som Picasso, Matisse, Pisarro och Munch. Några av de mest värdefulla verken hittades bakom skåp, vissa i dåligt skick. Claude Monets berömda ”Waterloo Bridge” var angripet av mögel.

Hitlers uppdrag

Cornelius hade ärvt samlingen av sin far, Hildebrand Gurlitt, som stulit och köpt konst under kriget på Hitlers uppdrag. Hitler ville grunda ett eget konstmuseum i österrikiska Linz, ”Führermuseum”.

Upptäcktes inte

Hildebrand var mycket intresserad av den moderna konsten och erbjöd sig att samla in beslagtagen, så kallad dekadent eller degenererad konst, som förbjudits av nazisterna. Efter kriget upptäcktes aldrig hans gärning i Hitlers tjänst och han kunde gömma undan samlingen. Sonen Cornelius hade lyckan att ärva verken.

Skatterazzia

Cornelius Gurlitt behövde inte arbeta utan kunde leva ett gott liv genom att sälja en tavla då och då. Under en sådan försäljningsresa med tåg till Schweiz upptäcktes att han hade stora summor kontanter på sig. Vid en skatterazzia i Cornelius hem upptäcktes den undangömda konstsamlingen.

Cornelius Gurlitt testamenterade alla verken till konstmuseet i Bern i Schweiz där samlingen blivit en utställning, kombinerad med en utställning i Bonn i Tyskland.

Världsberömd konst

På utställningarna finns verk som Monets ”Waterloo Bridge”, även Ernst Ludwig Kirchners ”Liebesszene” och litografier av Emil Nolde som ”Tänzerin”. Även skulpturer av Degas och Rodin finns att beskåda.

Litografin ”Liebesszene” från 1908 av Ernst Ludwig Kirchner och verket ”Liebespaar” av Karl Schmidt-Rottluff finns att se på utställningen på Berns Konstmuseum i Schweiz. Foto: TT/Reuters

– Vi ställer bara ut verk som vi med hundra procent säkerhet vet att de inte blev stulna av privata ägare utan konfiskerades av nazisterna på tyska museer och institutioner, säger Nina Zimmer, chef för Berns Konstmuseum.

Spåra ägare

I Tyskland och i Schweiz har man anslagit pengar för forskning och digitalisering för att spåra verkens rättmätiga ägare. Specialister utreder ägandeförhållanden för 300 verk ur Gurlitt-samlingen. Hittills har man konstaterat att sex av verken tillhört privatpersoner. Tavlor av Henri Matisse, Max Liebermann och Camille Pisarro har lämnats tillbaka till de ursprungliga ägarnas familjer.

Litografin ”Fischerkinder” från 1926 av den tyske konstnären Emil Nolde visas på utställningen i Bern. Foto: TT/Reuters

Hedra konstnärerna

– Utställningarna hedrar offren för nazisternas konststölder och även de konstnärer som blev förföljda och fördömda för sin konst, säger Nina Zimmer, chef för Berns Konstmuseum.

I Schweiz har stulen nazikonst haft en marknad och museet i Bern tar därför uppgiften att visa samlingen med ett särskilt stort allvar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.