Germanwingsplanet kraschade i tisdags. 150 personer, varav 144 passagerare, fanns ombord. Foto: TT

Sista orden: ”Öppna den jävla dörren”

Uppdaterad
Publicerad

Alldeles innan Germanwingsplanet kraschade in i bergväggen försökte kaptenen desperat ta sig in i cockpit. Samtidigt satt andrepiloten Andreas Lubitz tyst på andra sidan dörren. Det visar ljudinspelningar från planets svarta låda, som tidningen Bild tagit del av.

En av de svarta lådorna som återfanns vid vrakplatsen i franska alperna bär på svar kring hur de sista skälvande minuterna såg ut på Germanwingsplanet – innan det kraschade i bergväggen. Det är den tyska tidningen Bild som tagit del av inspelningen.

Planet, en Airbus A320, lyfter från Barcelona klockan 10.01, på tisdagen med destination Düsseldorf i Tyskland. Flyget är då 26 minuter försenat.

Flygkraschen i Frankrike

På ljudinspelningen hörs kapten Patrick Sonderheimer be passagerarna om ursäkt. Flyget lyfter, och under den kommande halvtimmen hörs kaptenen prata om att han inte hann gå på toaletten innan de lämnade Barcelona.

Skrik från passagerarna

När klockan är 10.27 befinner sig flygplanet, med 144 passagerare och sex besättningsmedlemmar ombord, på drygt 11.600 meters höjd, och andrepiloten – Andreas Lubitz – ombeds att förbereda för landningen i Düsseldorf.

Den franske åklagare, som först gick ut med att Lubitz skulle kraschat planet medvetet, har tidigare sagt att andrepiloten talade lakoniskt – fåordigt – när han ombads ta över.

Ljudinspelningen avslöjar att, när kaptenen lämnar över till andrepiloten för att gå på toaletten, svarar Andreas Lubitz kryptiskt ”förhoppningsvis” och ”vi får se”.

Efter att ha gjort några kontroller lämnar kapten Sonderheimer cockpit.

– Du får ta över nu, säger han till Andreas Lubitz.

Klockan 10.29 hörs ett klick, och dörren går i lås. Germanwingsplanet börjar omedelbart att sjunka.

”För guds skull”

Förgäves försöker flygledningen att kontakta planet samtidigt som larmsignaler ljuder i cockpit, det är larmsignaler som uppmanar piloten att stiga. Men planet stiger inte.

På ljudinspelningen hörs plötsligt en hög smäll, som om någon försöker ta sig in, och kaptenens röst på andra sidan dörren.

– För Guds skull, öppna dörren.

Det är här åklagarens teori kommer in. Kaptenen Patrick Sonderheimer skulle nämligen ha kunnat öppna dörren med hjälp av en säkerhetskod – om inte någon hade tryckt på ett manuellt lås inne i cockpit.

Den franske riksåklagaren menar därför att Andreas Lubitz stängde Sonderheimer ute.

Försöker desperat ta sig in

Flygplanet närmar sig bergväggen, samtidigt som passagerarnas skrik hörs på inspelningen från svarta lådan. Enligt tidningen Bild hörs klockan 10.35 ett ”högt metalliskt slag” mot dörren.

Åklagaren har sagt att Andreas Lubitz satt alldeles tyst i cockpit när planet närmade sig bergväggen. Att han andades normalt. Bara minuter innan kraschen hörs kaptenens skrik på andra sidan dörren.

– Öppna den jävla dörren!

Klockan 10.40 avbryts inspelningen från Germanwingsplanet. Det sista som hörs är brus, med passagerarnas skrik i bakgrunden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Frankrike

Mer i ämnet