Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Nicolai Zellmani

Nästan gratis kollektivtrafik en succé i Tyskland

Uppdaterad
Publicerad

För bara 9 euro i månaden har vem som helst kunnat resa vart som helst i hela Tyskland under sommaren. Experimentet är en succé och många vill att de extremt subventionerade resorna fortsätter.

– Vi kommer att föreslå en ny lösning med ett attraktivt pris för att kunna resa över hela Tyskland med en biljett, säger Eike Arnold, presschef på transportorganisationen VDV.

Ett månadskort för regionaltrafik runt storstäderna kan kosta ett par tusen kronor i månaden. Mellan juni och augusti har ett nationellt respass sålts för den symboliska summan 9 euro, alltså runt hundralappen.

Biljetten gäller på all lokaltrafik, alla regionala tåg och bussar i hela Tyskland. Långdistanstågen ingår inte.

I juni såldes över 21 miljoner biljetter, men paraplyorganisationen för alla trafikbolag, VDV, tror att 30 miljoner tyskar haft tillgång till passet. Barn upp till 14 år, studenter och pendlare med säsongskort, har också kunnat resa vart de vill.

Att Tyskland gör försöket har sina skäl. Förutom att nå klimatmålen behöver Tyskland minska biltrafiken för att spara på olja och gas som i hög grad importerats från Ryssland. Ytterligare skäl är inflationen och höga bränslekostnader.

40 procent fler tågresenärer

Notan för staten är 2,5 miljarder euro, men effekterna syns tydligt.

Enligt data från navigationsföretaget Tom Tom minskade biltrafiken i 24 av 26 städer i juni jämfört med i maj. Jämfört med juni 2019 var trafiken glesare i juni 2022.

Ett av försökens mål var att få tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken. Resandet med tåg ökade med 40 procent i juni.

Ytterligare en vinst är att många som tidigare inte haft möjlighet att resa har gett sig ut i Tyskland.

Kaos på vissa sträckor

Baksidan med projektet har varit för många resande. Det har inneburit en hög belastning på de allmänna transportmedlen. Resenärer som SVT talar med vittnar också om kaos på vissa sträckor och fullbokade tåg.

– Vi har inte kapacitet för så många fler passagerare, säger Eike Arnold.

Projektet tar slut sista augusti och regeringen har sagt nej till att fortsätta. Diskussioner pågår och VDV kommer att föreslå att en nationell månadsbiljett ska kosta 69 euro. Det skulle innebära ett statligt bidrag till transportföretagen på två miljarder euro per år.

– Vi tror att många som kör bil till jobbet ändå tycker att 69 euro är ett så pass bra pris att man hellre tar tåget än bilen, säger Eike Arnold.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.