Snart kan man inte längre njuta av åsynen av Markusplatsen från passagerardäcket på ett av de alla de enorma kryssningsfartyg som varje dag trafikerar världsarvet Venedig.
Från och med den första januari i år ska antalet passagerarfartyg som trafikerar den centralt belägna Canale della Giudecca minskas med 20 procent, och från den 1 november i år får de allra största fartygen överhuvudtaget inte längre trafikera stadens vatten, enligt den italienska dagstidningen La Repubblica.
Den italienske premiärministern Enrico Letta godkände förra året tillsammans med bland andra Venedigs borgmästare beslutet i ett försök att minska de risker staden varje dag utätts för då de enorma fartygen trafikerar dess vatten.
Farlig trafik
Protesterna mot att stora passagerarfartyg under många år tillåtits lägga till vid passagerarterminalen i stadens hjärta har under de senaste åren stadigt vuxit i styrka, och fick ny kraft efter fartygskatastrofen den 13 januari 2012, då det enorma kryssningsfartyget Costa Concordia gick på grund vid ön Giglio utanför Siciliens kust.
Fartygsolyckan, där 30 människor miste livet, satte ljuset på de enorma risker Venedig varje dag utsätts för då fartygen besöker den unika staden. En del av fartygskolosserna passerar så nära som 300 meter från Markusplatsen, och en olycka av Costa Concordias kaliber skulle få katastrofala följder.
Utförde hälsningsgir
Så sent som i september 2013 passerade passagerarfartyget Carnival Sunshine, som ägs av samma rederi som det olycksdrabbade Costa Concordia, så nära som ett par meter från Markusplatsen.
Fartyget gjorde enligt uppgift en så kallad hälsningsgir inför en av rederiets största aktieägare. Samma typ av manöver orsakade fartygskatastrofen för två år sen, då Costa Concordias kapten Francesco Schettino i ett försök att imponera på fartygets passagerare gick för nära kusten, vilket ledde till grundstötningen.