Tåget som var inblandat i olyckan. Arkivbild. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau/TT

Tågolyckan i Danmark: Fel på godsvagnens låsmekanism

Uppdaterad
Publicerad

Ett test av den typ av godsvagn som var inblandad i den dödliga tågolyckan på Stora Bält-bron i Danmark visar på fel i låsmekanismen. Det framgår av ett dokument som danska TV2 tagit del av.

Låsmekanismen, som håller fast en trailer på tågvagnen, lossnade redan vid första försöket, enligt kanalen. Haverikommissionen och Trafikstyrelsen bekräftar rapportens innehåll.

Trafikstyrelsen i Danmark förbjuder nu all transport av semitrailrar med den typ av godsvagn som användes vid olyckan, med omedelbar verkan.

Bo Haaning, biträdande chef vid Haverikommissionen, säger att även om vagnarna lastas enligt föreskrifterna, så finns det en risk att de inte blir fastlåsta. Enligt Haverikommissionen är det dock för tidigt att uttala sig om huruvida problemen med låsmekanismen orsakade olyckan.

– Jag kan varken säga om det är en stor eller liten bit av pusslet, eller om det spelade in överhuvudtaget. Det har vi inte belägg för ännu, säger Bo Haaning till TV2.

Öltågen ställs in

Åtta personer omkom och sexton skadades i tågolyckan i förra veckan där en trailer på en godsvagn träffade ett persontågs vänstra sida. Det blåste kraftigt vid olyckstillfället och Banedanmark, som sköter drift och underhåll av det danska järnvägsnätet, har infört hastighetsbegränsningar vid vindar över 21 meter i sekunden.

Transportföretaget DB Cargo har sedan olyckan ställt in turerna med så kallade öltåg, som var inblandat i olyckan. Det är godståg lastade med trailrar med tomma ölbackar som fraktas till Carlsbergs bryggeri i Fredericia på Jylland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.