Låsmekanismen, som håller fast en trailer på tågvagnen, lossnade redan vid första försöket, enligt kanalen. Haverikommissionen och Trafikstyrelsen bekräftar rapportens innehåll.
Trafikstyrelsen i Danmark förbjuder nu all transport av semitrailrar med den typ av godsvagn som användes vid olyckan, med omedelbar verkan.
Bo Haaning, biträdande chef vid Haverikommissionen, säger att även om vagnarna lastas enligt föreskrifterna, så finns det en risk att de inte blir fastlåsta. Enligt Haverikommissionen är det dock för tidigt att uttala sig om huruvida problemen med låsmekanismen orsakade olyckan.
– Jag kan varken säga om det är en stor eller liten bit av pusslet, eller om det spelade in överhuvudtaget. Det har vi inte belägg för ännu, säger Bo Haaning till TV2.
Öltågen ställs in
Åtta personer omkom och sexton skadades i tågolyckan i förra veckan där en trailer på en godsvagn träffade ett persontågs vänstra sida. Det blåste kraftigt vid olyckstillfället och Banedanmark, som sköter drift och underhåll av det danska järnvägsnätet, har infört hastighetsbegränsningar vid vindar över 21 meter i sekunden.
Transportföretaget DB Cargo har sedan olyckan ställt in turerna med så kallade öltåg, som var inblandat i olyckan. Det är godståg lastade med trailrar med tomma ölbackar som fraktas till Carlsbergs bryggeri i Fredericia på Jylland.