Toys'r'us leksakskatalog i Sverige från i julas.

Leksaksföretag skrotar könsstereotyp reklam

Publicerad

Leksaksjätten Toys'r'us överger den könsstereotypa barnreklamen även i Storbritannien.

Efter tidigare kritik valde ägaren av Toys'r'us och BR i Sverige en könsneutral julkatalog 2012 där bland annat pojkar lekte med dockor och stod och strök kläder och flickor lekte med laserpistol.

Beslutet uppmärksammades även internationellt och nu är dags för Storbritannien att få samma typ av julkatalog där det inte finns någon uppdelning i kill- och tjejleksaker, skriver bland annat The Telegraph.

Beslutet kom efter påtryckningar av en engelsk konsumentgrupp som satt press på leksaksjätten. 7.500 namnunderskrifter och protester på nätet ledde till att företaget inledde samtal med gruppen. Samarbetet ska leda till en plan för hur reklamen utformas och ta bort allt i butikerna som hänvisar att leksakerna ska användas av antingen pojkar eller flickor.

I reklamen ska också pojkar och flickor leka med samma leksaker, som kökslek, vapen och lego.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.