Trump säger att han inte kan använda ”Make America great again”, eftersom den berömda frasen inte längre kommer att stämma överens med verkligheten. Foto: TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Trump gör sig av med ”Make America great again” – för ny slogan

Publicerad

Trump tänker lämna sin gamla slogan ”Make America great again” när han ställer upp för omval till presidentposten 2020. Den nya sloganen faller sig naturligt, menar han. Efter fyra år vid makten kommer den lyda ”Keep America great!”.

USA:s president Donald Trump talade under lördagen på ett kampanjmöte för republikanerna i Pennsylvania. Han uttalade sig bland annat om relationen med Nordkorea, där han tror att mötet med landets diktator Kim Jong-Un kommer att bli en enorm framgång, skriver AP.

– Jag tror att de vill ha fred. Jag tycker att det är dags. Jag tycker att vi har visat oss starka, säger han.

Ny slogan avslöjad

Han avslöjade också att han har bestämt sig för en ny slogan inför presidentvalskampanjen 2020, där han tidigare meddelat att han kommer att ställa upp för omval. Han kommer då inte att kunna använda ”Make America great again”, eftersom den berömda frasen, som kan översättas ”gör Amerika fantastiskt igen”, inte längre kommer att stämma överens med verkligheten.

Efter att ha suttit fyra år vid makten kommer nämligen USA att vara så fantastiskt att man bara behöver hålla sig kvar på den inslagna vägen. Den nya sloganen kommer därför att vara ”Keep America great!”, ”behåll Amerika fantastiskt”.

– Med ett utropstecken på slutet, tillägger Trump.

Vill möta Oprah

Presidenten nämnde också under talet att han inte skulle ha något emot att möta mediepersonligheten Oprah Winfrey i en valkampanj.

– Jag skulle verkligen älska att möta henne. Jag känner till hennes svagheter. Det skulle vara en plågsam upplevelse för henne, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer