I Magdeburg i Tyskland åker det just nu omkring en cykel utan förare på gatorna. Foto: Magdeburgs universitet

Tyska forskare: Förarlösa elcyklar är framtiden

Uppdaterad
Publicerad

”Spökcykeln från Magdeburg” har den förarlösa cykeln kallats. Via en app ska cykeln kunna kallas fram till den som behöver hjälp att bära eller ta sig fram.

Många vänder på huvudet och tittar efter den förarlösa cykeln när den provkörs i den tyska staden Magdeburg. Där håller en grupp forskare från tre olika områden på att utveckla tekniken. Cykeln ska styra, bromsa eller väja för hinder av sig själv.

Behöver man hjälp med tunga matkassar kan man kalla till sig cykeln via en app. Med en identifikation med en QR-kod låser man upp cykeln och kan trampa iväg till eller ifrån närmaste busshållplats eller tågstation.

Den förarlösa elcykeln ska kunna styras av en app i framtiden. Foto: Harald Krieg/univesitetet i Magdeburg

Cyklarna ska främst kunna användas i förorter eller utanför städerna där trafiken inte är tät. Cykeln ska på egen hand kunna ta sig till en laddningsstation, såsom automatiska gräsklippare gör i dag.

– Cyklar rör sig närmare gångtrafikanter, men går också saktare och är lättare än bilar. De utgör inte samma risk för fotgängare, säger Stephan Schmidt, forskare i maskinteknik vid universitetet i Magdeburg till SVT Nyheter.

Forskarna i Magdeburg använder samma teknik till den förarlösa cykeln som till självkörande bilar. Foto: Harald Krieg/universitetet Magdeburg

På många håll i världen utvecklas tekniken med självkörande fordon. I USA, Kina och Tyskland finns forskningsprojekt även med cyklar med samma typ av teknik. Om några år tror Stephan Schmidt i Magdeburg att de är klara för att lansera förarlösa cyklar i trafiken.

– Man behöver inte köra tillbaka cykeln till en särskild uppsamlingsplats. Cyklarna kan befinna sig var som helst och behöver inte samlas ihop. Och vi hoppas att det leder till färre bilar, säger Stephan Schmidt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.