Foto: NTB Scanpix/TT

Tyska medier: VW fuskade även i Europa

Uppdaterad
Publicerad

Volkswagen har även använt mjukvara som förbättrar mätresultaten för avgaser i bilar i Europa. Tidigare har det hetat att mjukvaran funnits inmonterad i europeiska bilar – men det har inte varit känt att man använt den för att förbättra avgastester i Europa. Avslöjandet smular sönder VW:s hela försvarsstrategi, menar en kommentator.

Tidigare sades det att fusket med avgastesterna bara ägt rum i USA. Men nu visar det sig att Volkswagen har fuskat systematiskt också i Europa.

I det här fallet handlar det om en mjukvara som skulle förbättra resultaten när man mätte enligt EU:s avgasnorm Euro 5.

Det är Süddeutsche Zeitung, SZ, och de båda tv-kanalerna NDR och WDR som avslöjar detta.

Det skulle enligt medieuppgifterna betyda att de bilar som testas förmodligen inte skulle ha godkänts om fuskmjukvaran inte hade använts.

Süddeutsche skriver i en kommentar att Volkswagen-koncernens hela försvarsstrategi håller på att bryta samman i och med avslöjandena om fusket i Europa.

Varför monterades mjukvaran in?

Kunder, skattemyndigheter och allmänheten inom EU skulle alltså ha lurats under flera år, skriver SZ.

Enligt SZ har många ställt sig frågan varför man haft den beryktade mjukvaran inmonterad i europeiska bilar om man inte också använt den.

I USA avslöjades att Volkswagen monterade in en mjukvara som kunde känna av att bilen inte kördes på vägen utan testades i ett laboratorium. Då slogs mjukvaran till och förbättrade resultaten vad gäller kväveutsläpp.

Intelligentare än i USA

Det har, enligt SZ, funnit Volkswagen-representanter som sagt att man ”glömt” att ta bort mjukvaran i Europa.

Süddeutsche Zeitung skriver att VW-koncern på en förfrågan förklarar sig så här:

– Ja, de aktuella motorerna av typ EA 189 kan känna av den nya europeiska testmetoden NEFZ och ställa om styrningen av motorn på motsvarande sätt. Ett system som troligen är ännu intelligentare än den enkla avstängningsanordningen i USA.

En anonym talesman för Volkswagen säger också till SZ att fuskmjukvaran bara har aktiverats i en del av de elva miljoner fordonen som haft den inmonterad.

USA-chefen informerades redan 2014

Samtidigt avslöjas i samband med ett utskottsförhör i amerikanska kongressens representanthus att Volkswagens USA-chef Michael Horn kände till fusket med utsläppen redan våren 2014.

Horns vittnesmål har föreberetts inför torsdagens utskottsförhör och det skriftliga underlaget inför hans framträdande har blivit känt i förväg. Enligt Horn blev han underättad genom en undersökning som gjorts vid West Virginia University.

Han informerades då också om att den amerikanska miljömyndigheten EPA:s regler innebär hårda straff om man inte höll sig till normerna.

Vad Horn och hans medarbetare gjorde under fram till den 3 september 2015 – då VW erkände bluffen för EPA – framgår inte av hans skrivna underlag.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet