Vädervarningssystem utslaget i Phuket

Uppdaterad
Publicerad

Varningssystemet för det farliga väderfenomenet vindskjuvning fungerade troligen inte som det skulle i samband med flygkraschen på Phukets flygplats i Thailand i söndags.

-Vi testade i dag och upptäckte att systemet inte svarade till kontroll- tornet, säger Vutichai Singhamany vid de thailändska flygmyndigheterna till nyhetsbyrån AFP.

Vindskjuvning kan få flygplan att plötsligt stiga eller sjunka och beror på spänning mellan vindar med olika riktning och hastighet och i olika höga luftlager.

Farligt väderfenomen

• Vindskjuvning är ett väderfenomen som är särskilt farligt just vid starter och landningar. Det uppstår vid häftiga stormar med så kallade cumulonimbusmoln, eller bymoln, som bär med sig åska.

• Vindskjuvning beror på spänning mellan vindar med olika riktning och hastighet och i olika höga luftlager.

• Ett plan som flyger in i en ficka av kall luft under ett åskmoln kan vid skjuvning plötsligt lyftas upp och sedan tryckas ner. Den nedåtriktade vindkantringen utsätter planet för stora påfrestningar, och kan på låga höjder och i kombination med minskat luftflöde över vingarna orsaka störtning.

• Specifika varningssystem för skjuvning började tas fram på 80-talet, efter flera tillbud då bland annat USA:s presidentplan Air Force One med Ronald Reagan ombord varit nära att drabbas av vindskjuvning.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.