Den 57 kilometer långa tågtunneln under Gotthardmassivet är drygt tre kilometer längre än Seikantunneln i Japan, som hittills haft rekordet. Vid invigningsceremonin deltar 1.100 hedersgäster och 300 journalister från hela världen, rapporterar Neue Zürcher Zeitung.
Idén till projektet föddes redan 1947, då den schweiziske ingenjören Eduard Gruner tillkännagav förslaget att bygga en tunnel under Alperna. Nu har det blivit verklighet.
Tunneln börjar i Erstfeld i kantonen Uri och mynnar ut i Bodio i kantonen Ticino, inte långt från gränsen mot Italien. Den beräknas korta restiden från Zürich Hauptbahnhof – en av världens mest trafikerade järnvägsstationer – till Milanos centralstation med omkring en timme, till två timmar och fyrtio minuter, skriver nyhetsbyrån AFP.
Gotthardtunneln, som tas i fullt bruk senare i år, har kostat närmare 12 miljarder schweiziska franc att bygga, motsvarande omkring 100 miljarder kronor. När själva genomborrningen av berget var klar i oktober 2010 sade Schweiz dåvarande transportminister Moritz Leuenberger att Gotthard ”för alltid (kommer) att vara ett spektakulärt och storslaget monument som alla tunnlar kommer att jämföras med”.
Tunneln i siffror
Tunnellängd: 57 kilometer.
Längd på borrmaskinen som användes: 410 meter.
Sten som borrats bort: 28 miljoner ton.
Restid mellan Zürich och Milano: 2 timmar och 40 minuter.
Tillåten hastighet genom tunneln: 200 kilometer i timmen.