Foto: TT & SVT

Världens största bruksort – här handlar allt om VW

Uppdaterad
Publicerad

Vore det inte för Volkswagen så skulle Wolfsburg inte finnas. Nästan alla i staden har en koppling till biljätten. Men trots att företaget nu upplever sin värsta kris någonsin, så ställer invånarna upp bakom företaget.

Den gigantiska fabriken ligger mitt i staden och en snabb överblick på närmaste parkeringsplats ger snabbt besked om att det mesta i Wolfsburg handlar om Volkswagen

Att få någon att uttala sig negativt om bolaget visar sig vara svårt. Arbetar man inte själv på fabriken, gör någon i familjen det. Två unga kvinnor vi möter på gatan har arbetskläder med företagets logotyp och ingen av dem vill prata med media.

Volkswagens utsläppsbluff

– Det handlar om vår arbetsgivare, säger en av kvinnorna.

Hela staden påverkas

När det krisar för Volkswagen påverkar det självklart också staden. Många av de vi mött under dagen vill inte säga något. Extra tydligt blir det när fotografen Andreas Zernell och jag beger oss till fabriksgrindarna i samband med skiftombytet. Vi blir bryskt avvisade av en vakt som förklarar att här har vi inget att göra.

– Försvinn, eller så ringer jag polisen, säger vakten.

När SVT ringer till bolaget, hänvisar de oss till morgondagens presskonferens och vill inte prata med oss i dag.

”En gång VW, alltid VW”

En av få som vill prata är Sandra Zimmer, som vi möter strax innan hon ska på ett kvällsskift i fabriken. 

– En gång Volkswagen, alltid Volkswagen, säger hon.

På stadens shoppinggata, som råkar heta Porschegatan, möter vi Abdulkarim. Han vill inte likna Volkswagens manipulerade utsläppsdata vid en skandal.

– Nej, det handlar om några fel, säger Abdulkarim.

Den tyska folkbilen

Fabriken grundades av nazisterna på 1930-talet, här skulle den tyska folkbilen tillverkas, men kriget kom emellan. Efter kriget hamnade Niedersachsen och Wolfsburg i den brittiska sektorn och det var de som fick i uppdrag att få igång fordonstillverkningen i den utbombade fabriken.

Nazisternas folkbil, som vi i Sverige kom att lära känna som Folkabubblan, blev själva symbolen för Västtysklands ekonomiska under. Bilen tillverkades länge, men var till slut hopplöst omodern och Volkswagens räddning blev modellen Golf. När den lanserades i början av 1970-talet kom den att bilda skola för moderna småbilar.

Koncernen har växt

Sedan dess har koncernen vuxit och har i dag passerat Toyota och General Motors och tagit förstaplats i den prestigefyllda tävlingen världens största biltillverkare. 

Bilar är ryggraden i det tyska näringslivet – utsläppskandalen riskerar inte bara att skada Volkswagens anseende, utan hela industrin. Bilindustrin har över 700.000 människor anställda och omsatte hissnande 280 miljarder euro i fjol. Volkswagen är störst och skandalen begränsas nu inte bara till dem utan riskerar att svärta ner landets rykte som industrination.

– Made in Germany har blivit ett begrepp för den tyska exporten. Det som hänt med Volkswagen orsakar så klart stor skada. Det är viktigt att man är öppna och transparenta, så att inte skadan påverkar tyska produkter, säger Hendrik Radthorn, redaktör på tidnignen Wolfsburger Nachrichten till SVT Nyheter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet