Efter SVT:s programserie Kroppshets, som berört frågor om ätstörningar och utseendefixering, har reklamverksamma företag och byråer hört av sig till Sveriges Annonsörer för att bryta med det traditionella marknadsförandet av skönhet.
– Många har ringt eller mejlat och frågat hur de ska göra bättre reklam än hittills, och hur de ska vara mer ansvarsfulla, säger Sveriges Annonsörers pressansvarige Tero Marjamäki.
– Det är en trend i Sverige att man vill göra bra reklam. Man eftersöker modeller av olika storlekar till sina reklamer.
Mer vinst
Till dem som frågar visar Sveriges Annonsörer exempel på reklam med modeller av olika storlekar och utseende.
– Forskning har visat att när man har modeller som konsumenterna kan identifiera sig med så är det lönsamt för företagen, säger Marjamäki.
På reklambranschens gala ”100-wattaren” delar man i år ut ett specialpris till ett företag som i sin reklamföring har beaktat olika människogrupper, befrämjat mångfald och motarbetat ensidiga ideal.
Problematiska vanor
Ändå arbetar många reklambolag på ett traditionellt sätt, med en ung, smal, ljushyad modell som retuscherats till perfektion.
– Det är nog av gammal vana, de har alltid gjort så. Det vet precis vilka resultat det de gör leder till.
En stor del av problemet är att utländsk och internationell reklam fortfarande är kopplat till företagen och visas i Sverige.
– Om USA eller nån annan stor marknad gör reklam, som man sedan använder i Sverige, så är det svårt att komma åt problemet