Höghastighetsjärnvägen är tänk att binda ihop de tre största städerna i landet med två linjer. Om den blir av kan Jönköping bli knutpunkt och Tranås och Värnamo hållplatser.
Svårt under brinnande valrörelse
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som leder samtalen mellan regeringspartierna, Vänsterpartiet och Allianspartierna, beklagar om det är så att samtalen inte går vidare nu.
– Vi har sett det som viktigt att fullfölja. Men jag har förståelse för att det mitt i en brinnande valrörelse kan vara en utmaning, inte minst med tanke på den oenighet som har funnits inom Alliansen, säger Eneroth till TT.
Moderaterna och Liberalerna har varit mer skeptiska än Centern och Kristdemokraterna till att bygga nya stambanor. En uppgörelse kräver bland annat att partier som står bakom den binder sig för att se till att det finns ett flertal miljarder avsatta per år för byggande av nya banor för de kommande 25 åren, vid sidan av den gängse planen för väg- och järnvägsinvesteringar. Ett utrymme på minst 200 miljarder skulle behöva bindas upp och påverka budgetramverket under decennier framöver.
Ser fram emot förhandlingarna
Centerpartiet, Liberalerna och Moderaterna säger till TT att de ser fram emot att återuppta förhandlingarna i höst och att få underlag.
– De som är för snabbtåg borde väl presentera en finansiering som kan övertyga oss andra, till det har skett förändras inte vår ståndpunkt, sade partiledaren Ulf Kristersson (M) efter sitt sommartal i Strängnäs där han bland annat sade sig prioritera pendlare som fryser på perrongerna idag före höghastighetsbanor i framtiden.