Surfplattan är det vanligaste redskapet för barn under sju år när de använder internet. För 8-åringar är det lika vanligt med en mobiltelefon. Foto: Pontus Lundahl/TT

Vart fjärde spädbarn använder internet

Publicerad

Användningen av internet kryper ned i åldrarna. Idag använder mer än vart fjärde spädbarn internet, och dagens 2-åringar är lika frekventa användare som 4-åringarna var för fyra år sedan. Det visar en rapport från Internetstiftelsen.

Det är i den årliga rapporten ”Svenskarna och internet” som organisationen Internetstiftelsen har undersökt svenskarnas internetvanor. För första gången har organisationen undersökt användningen även hos den allra yngsta generationen. Där uppger mer än var fjärde deltagare som har ett spädbarn upp till tolv månader att deras barn använder internet.

– Det handlar framför allt om att spädbarn tittar på strömmande video och att man spelar vissa spel som hämtar information från internet, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Hälften av 2-åringarna skapar eget innehåll

Även om många barn främst finns på nätet som passiva tittare av video och film menar Måns Jonasson att det även finns en aktiv närvaro från små barn. Redan från två års ålder skapar hälften av barnen som använder internet eget innehåll.

– Det kan vara appar där man sparar teckningar eller att man spelar in video och skapar film. Föräldrarna hjälper till, men det handlar om saker som barnen gör aktivt, säger Måns Jonasson.

Kryper nedåt i ålder

Användningen har även krupit nedåt i åldrarna de senaste åren. Idag använder en 2-åring internet i samma utsträckning som en 4-åring gjorde för fyra år sedan.

– Idag finns inte samma tabu eller skam kring att låta barn använda teknik som det fanns för fem eller tio år sedan. Föräldrar som har små barn idag har själva vuxit upp i ett helt digitalt samhälle, säger Måns Jonasson.

Inget stöd i forskningen

Huruvida skärmtid går ut över barnets mellanmänskliga interaktioner och utforskande av den fysiska miljön är svårt att säga, enligt Linda Forssman, forskare i utvecklingspsykologi vid Uppsala universitet.

– Mig veterligen finns ingen forskning på negativa effekter för de yngsta, från 0 och upp till ungefär 3 år, säger hon.

Medieinnehåll på en skärm kan bli som att läsa en bok, om man som förälder pratar om innehållet med barnet, påpekar Linda Forssman.

– Men för barn under 2,5 år finns i nuläget inget stöd i forskningen för sådana positiva effekter. Det beror på att småbarns möjligheter att lära sig saker framförallt är beroende av verkliga, mänskliga interaktioner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer