Ett litet hjuldjur från istiden har vaknat till liv. Spela videon och se en pigg 24000-åring. Foto: Michael Plewka, Etienne Berthier

Se 24 000-åringen från istiden

De små, nästan genomskinliga djuren låg i dvala i Sibiriens permafrost i 24 000 år.  När hjuldjuren vaknade la de ägg och levde en månad till. Spela videon och se en pigg 24000-åring.

Hjuldjuren ser ömtåliga ut men de kan svälta, utstå extrema låga syrenivåer, torka ut och nu visar en ny upptäckt att de också kan överleva väldigt länge i nedfryst tillstånd.

Ryska forskare från Institutet Physicochemical and biology problems in soil science söder om Moskva har analyserat borrkärnor från permafrosten i nordöstra Sibirien. De fann ett tiotal hjuldjur som är ungefär 1mm stora och ryggradslösa.

Överlever 80 minusgrader

Kol 14-metoden visar att djuren är mellan 23 960 år till 24 485 år gamla. Forskarna presenterar sin upptäckt i veckans Current Biology.

– Man har vetat sedan länge att hjuldjur kan överleva minus 80 graders kyla men inte att de kan överleva så länge, säger Ulf Jondelius som är professor i ryggradslösa djur vid Naturhistoriska riksmuseet.

Frystes in under istiden

När hjuldjuren frystes ner var det fortfarande istid och enligt studien finns det inget som tyder på att marken som de låg i någonsin har tinats.

– När hjuldjuren går i dvala stänger de helt av sin biologiska klocka, och de djur som sedan återvänder till livet är lika vitala som de var innan dvalan, säger Ulf Jondelius.

Alla individer som utsätts för extrema förhållanden brukar alltså inte överleva men de som gör det vaknar och är lika pigga som innan.

Hjuldjuren är också skyddade av ett pansarliknande hölje som kallas för kutikula. När hjuldjuren går in i sin dvala omorganiserar de sina funktioner så att de kan överleva under extrema förhållanden.

Vaknade och förökade sig

När hjuldjuren vaknade ur sin 24 000 år långa Törnrosa-sömn la de ägg. Just de här hjuldjuren är asexuella och förökar sig könslöst. Deras avkomma är alltså kloner av dem själva.

Forskarna ville undersöka om klonerna från istiden var mer anpassade till kyla än dagens hjuldjur. De blev därför infrysta i sju dagar och upptinade igen. Forskarna räknade hur många som överlevde behandlingen. Det visade sig att de inte var mer toleranta mot kyla än dagens hjuldjur.

Vad hände då med överlevarna från istiden? När de deras biologiska klocka började ticka igen efter den långa dvalan levde de i genomsnitt en månad.

Se en pigg 24000-åring i klippet ovan.