Vid Folkhälsomyndighetens smittskyddslabb i Stockholm undersöks en odling av antibiotika-resistenta bakterier – en ny studie presenteras nu med den uppskattade sjukdomsbördan i Europa vad gäller just bakterier som är resistenta mot antibiotika.

33 000 dör till följd av antibiotikaresistens i Europa – varje år

Mer än 33 000 människor dör varje år i Europa som en direkt följd av att ha drabbats infektioner på grund av antibiotikaresistenta bakterier. Detta enligt en studie som presenteras i vetenskapstidskriften The Lancet.

Författarna skriver i ett pressmeddelande att problemet med infektioner till följd av antibiotikaresistenta bakterier nu utgör en ”väsentlig sjukdomsbörda för EU och EAA (Lichtenstein, Island och Norge)”, jämfört med andra infektionssjukdomar.

Studien är gjord av Europeiska centret för prevention och kontroll av sjukdomar (ECDC), med säte i Solna. Vad man kommit fram till presenteras nu i vetenskapstidskriften The Lancet*.

Bland annat konstaterar man att 33 000 personer inom EU/EAA dör varje år efter att ha drabbats av infektioner från antibiotikaresistenta bakterier. Den uppskattade sjukdomsbördan för det här problemet är jämförbar med den som influensa, tuberkulos och HIV/aids utgör tillsammans.

Det är med hjälp av data från år 2015, från EU- samt EAA-länderna, som studien genomförts. Problemen som antibiotikaresistenta bakterier har ökat sedan 2007, framgår av artikeln.

Stor del av sjukdomsbördan extra besvärlig

Det är nu nödvändigt att få till strategier för att motverka och kontrollera antibiotikaresistenta bakteriet, på såväl europeisk som globala nivå, skriver artikelförfattarna och forskarna bakom studien.

En stor andel, 39 procent, av den uppskattade totala sjukdomsbördan i EU/EAA bedöms vara orsakade av infektioner från synnerligen besvärliga bakterier. Det handlar om den typen av bakterier som är resistenta även mot den slags högeffektiva antibiotika som i regel används när inga andra alternativ finns. Exempel på detta är de så kallade ”karbapanem” och ”kolistin”

Resultaten av ECDC-studien kommer att användas av OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) för fortsatta bedömningar av vilka ekonomiska kostnader antibiotika-resistens för med sig.

*Läs mer om studien (länk till sajt på engelska): Attributable deaths and disability-adjusted life-years caused by infections with antibiotic-resistant bacteria in the EU and the European Economic Area in 2015: a population-level modelling analysis