Äldsta konsten: Människor som jagar vilda djur

Världens äldsta figurativa grottmålning finns på ön Sulawesi i Indonesien och föreställer en scen med jagande människoliknande figurer och vilda djur. Arkeologer misstänker att de som gjorde målningen för 44 000 år sedan hade en religiös föreställningsvärld.

För två år sedan upptäckte en indonesisk arkeolog en helt ny grott-kammare på ön Sulawesi. Högt upp på bergsväggen hittade han en målning med fyra dvärgbufflar och två hjortsvin.

– Målningarna är väldigt naturalistiska, vi kan till och med se vilka djur det är. Dvärgbufflar och hjortsvin finns än idag på Sulawesi, säger Lars Werdelin som är paleontolog vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

Jagar med spjut och rep

Djuren blir jagade av åtta människoliknande figurer som speciellt har fångat arkeologernas intresse. De ser ut som streckgubbar och enligt arkeologernas tolkning är de beväpnade med spjut och rep. Några av dem har svansar och andra djurhuvuden.

– Jag blev helt förbluffad när jag såg grottmålningen. De här är första jaktscenen som man har upptäckt i förhistorisk konst. Det är en fantastisk bild, säger Adam Brumm som är australiensisk arkeolog och medförfattare till studien som publiceras i veckans Nature.

Religiös tankevärld

Varelser som är till hälften människa och till hälften djur har aldrig setts i så här gamla grottmålningar förut. Människorna som gjorde dem hade förmågan att föreställa sig saker som inte finns i den riktiga världen, och skulle kunna vara ett förstadium till en religiös tankevärld.

– Man kan tyda det som om att de hade andliga och övernaturliga föreställningar och det skulle i sådana fall vara den första bild som visar på det, säger han.

Men är det verkligen människoliknande figurer vi ser?

– Det är ju en möjlig tolkning, men svårt att vara säker. Målningarna är i dåligt skick. Varelsen som ser ut att ha en näbb, till exempel, kan lika gärna vara ett djur, säger Lars Werdelin.

Röd ockra

Analys av mineral på målningarnas röda ockra visar att de är minst 44 000 år gamla och är därmed världens äldsta figurativa konst, alltså konst som föreställer något och inte är abstrakt.

Att den äldsta figurativa konsten finns i Sydostasien och inte i Europa som man trodde förut är inte så konstigt. När Homo sapiens vandrade ut från Afrika för 54 000 år sedan drog hon först till Sydostasien. Det fanns inga moderna människor i Europa för 44 000 år sedan.