Lite söt är den ändå, Dyngbaggen – speciellt när den fått på sig sina gröna silikonstövlar. Foto: Jochen Smolka

Bajs som luftkonditionering

Dyngbaggar använder sin mat som luftkonditionering. Det har svenska forskare från Lund kunna konstatera genom att sätta silikonstövlar på insekterna.

Tänk dig att det är 60 grader varmt på marken och du måstegå barfota när du ska hem med maten från affären. Springer du inte riktigt fortblir dina fötter allvarligt brännskadade.

Så är det också för djur och insekter i heta klimat. Dyngbaggentill exempel rullar sina bollar av bajs mitt i hettan för att hitta en ostördplats där den kan äta upp sin måltid av dynga. Det blir rejält varmt även om endyngbagges små fötter i den stekande solen. För att överleva detta har baggenutvecklat en teknik där själva maten, dyngan alltså, inte bara fungerar somföda utan även som luftkonditionering, enligt en studie i tidskriften CurrentBiology.

När man tittar på en dyngbagge som rullar sin bajsboll övermarken ser man hur baggen gång på gång klättrar upp på bollen och snurrar runtett tag för att sen fortsätta sitt rullande. Skälet till detta är inte bara attbaggen ska ta ut riktningen för vart bollen ska rullas, utan även för attbaggen behöver svalka sina fötter. Det visar en studie som forskare vid Lundsuniversitet gjort.

– Dyngbaggarna klättrar upp på sina bollar när deras frambenoch huvuden blivit för varma, berättar Jochen Smolka, biolog vid Lundsuniversitet, en av forskarna bakom studien.

Silikonstövlar

Det här kom forskarna fram till bland annat genom att sättasmå stövlar av silikon på en grupp dyngbaggar för att skydda deras fötter frånhettan i marken. De silikonklädda dyngbaggarna visade sig inte alls vara likaangelägna om att klättra upp på sina bollar som baggar utan stövlar.

Dyngbollarna är gjorda av fuktig avföring från större däggdjur,och när fukten dunstar bort blir effekten att dyngbollen kyls ner. Så närbaggen klättrar upp på dyngbaggen fungerar bollen alltså som enluftkonditioneringsapparat o svalkar baggens framben o huvud.

Värmekänsliga kameror visar vad som händer medkroppstemperaturen hos insekterna när de gör detta. Efter att dyngbaggensnurrat runt lite däruppe på bollen har temperaturen i fötterna sjunkit med 10grader och baggen klarar av att fortsätta sitt rullande ett tag till.

Ja, man tager vad man haver, som Kajsa Vargsa... Även för luftkonditionering uppenbarligen.

Bajs i rullning

Se en Dyngbagge rulla sin bajs-matsäck. Se också samma sak filmat med värmekamera som visar hur baggen kyler av sina fötter när den vilar på bajsbollen.