En ny studie visar att robotar påverkar barns bedömningsförmåga, trots att barnen i förväg fått höra att robotarna kommer försöka lura dem. Foto: University of Plymouth

Barn litar mer på robotar än vad vuxna gör

Skulle du lita mer på en robots svar än ditt eget? En ny studie visar att barn gör det, även om robotarna uppenbart svarar fel. Vuxna däremot påverkas inte på samma sätt.

Nu när robotar och maskiner blir ett allt vanligare inslag i vår vardag har forskare börjat fundera över hur de kan komma att påverka våra beteenden.

En ny studie visar att robotar verkar kunna påverka barns bedömningsförmåga.

Deltagarna i studien ombads att avgöra vilka två linjer på en skärm som var lika långa och fick svara på 18 sådana jämförelser.

I experimentet deltog 43 barn som var mellan sju och nio år gamla. Omkring hälften av barnen fick svara på frågorna ensamma och hälften i sällskap av tre robotar som gav felaktiga svar.

Barnen påverkades av robotarna

Innan experimentets början talade forskarna om för barnen att robotarna skulle försöka lura dem. Ändå överensstämde 74 procent av barnens felaktiga svar med robotarnas. De ensamma barnen svarade rätt i 87 procent av fallen medan de som hade sällskap av robotar i 75 procent.

Deltagarna skulle svara på vilken linje som är lika lång som den vänstra. Sedan lät forskaren robotarna svara först och sist fick deltagaren svara. Foto: Tony Belpaeme/Ghent University

Vuxna som var mellan 18 och 69 år stod helt emot robotarnas felaktiga svar.

– Slutsatsen att barn låter sig påverkas mer av vad robotar säger är inte särskilt förvånande men ändå intressant att verifiera. Idag genomförs olika försök med robotar i undervisning, och då är det förstås viktigt att veta hur dessa kan tänkas påverka barnen, säger Christian Smith, robotforskare vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Utgår från sig själva

Christian Smith påpekar också att vuxna som fattar beslut om robotars användande kanske använder sig själva som utgångspunkt och att den här vetskapen då kan vara viktig.

– Vill man använda robotar i en speciell situation, kan det förstås krävas ytterligare studier för att utröna vilken påverkan som kan uppstå i just den situationen. Det här experimentet är ändå ganska annorlunda mot hur ett mer normalt användande skulle kunna se ut, säger han.

Storleken spelar roll

Robotarna som deltog i studien var små och storleken kan enligt Anna-Lisa Vollmer, en av forskarna bakom studien, ha varit en faktor till att barnen i högre grad anpassade sina svar efter dem.

– Nästa steg är att identifiera faktorerna bakom det här. Det ska också bli intressant att se om större robotar, eller en grupp robotar med varierande storlek, kan påverka vuxna, säger Anna-Lisa Vollmer, postdoktor vid Bielfeld universitetet i Tyskland.

Studien publicerades i Science Robotics.