Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Spela klippet för att höra experten reda ut hur barns moral fungerar.

Små barn bestraffar gärna andra för att lära dem en läxa

Publicerad

Även små barn skiljer på rätt och fel. Ny forskning visar att de inte heller värjer för att dela ut bestraffningar. Det tyder på att barn har förmåga att resonera moraliskt.

Nu visar forskare att även små barn mellan fyra och sju år vill bestraffa den som gör något omoraliskt. Men de delar hellre ut en bestraffning när den som gjort fel förstår varför och kan lära sig en läxa av det. 

Resonerar moraliskt 

Forskare från Yale-universitetet i USA lät 251 barn se en film där ett barn river sönder någon annans teckning. Hela 26 procent valde att straffa barnet genom att ta ifrån barnen deras iPad, trots att det innebar att de själva förlorade iPaden.  

Om barnet visste varför iPaden togs ifrån dem, var 24 procent fler av barnen beredda att ta bort iPaden.  

– Det som är intressant med den här studien är att redan så här små barn förmår att resonera moraliskt på ett sätt som är väldigt likt hur vuxna resonerar, säger Malin Bergström, barnpsykolog och forskare vid Karolinska institutet. 

Alla barn har rätt förutsättningar 

Malin Bergström säger att det i grunden handlar om normer som fyller en social funktion, liksom hos andra däggdjur.  

– Jag skulle säga att det här är fullständigt fundamentalt när det kommer till mänsklig samvaro. Det finns normer om hur vi ska vara mot varandra och som vi hela tiden håller oss till.  

Därför finns dessa förutsättningar även hos små barn. 

– Förutsättningar för empati och att bete sig schysst socialt är det grundläggande i varje litet barn. Men det kan vi förstöra genom att bete oss icke-empatiskt mot barnet, säger Malin Bergström. 

“Det är viktigt att lära barn tidigt” 

Den moral som barn utvecklar beror alltså till stor del på uppfostran och sociala sammanhang. 

– Att vara empatisk och kunna sätta sig i någon annans skor kräver högre kognitiva förmågor. Man behöver bli bemött så själv som liten och man behöver få hjälp med att resonera kring det här för att utveckla det på den nivån, säger Malin Bergström. 

Studien publicerades i Nature Human Behaviour under veckan. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer