Den svenska undervattensroboten Ran testkörs utanför Antarktis i väntan på att havsisen vid Twaitesglaciären lättar. Foto: Amy Chiuciolo

Boaty McBoatface och svenska robotkompisen Ran framme vid Antarktis

Uppdaterad
Publicerad

Nya dykningar av svenska och brittiska undervattensrobotar ska ge svar på hur fort ”Domedagsglaciären” Thwaites på Antarktis smälter. Nu har forskarna kommit fram men stoppats av tjock havsis.

– Det är just nu för mycket is för att komma in till Thwaites. I år är det ovanligt tjock is, det hänger förmodligen ihop med att det varit så mycket isberg och delar av glaciären som lossnat. När det smälter så bildas lager av färskvatten som lätt fryser, skriver oceanografen Anna Wåhlin i ett mejl skickat via satellit.

Oceanografen Anna Wåhlin från Göteborgs universitet är en av fyra svenskar som är ombord på den amerikanska isbrytaren under drygt två månader. Foto: Johan Wingborg, Göteborgs universitet

Robotar ska kolla under glaciären 

Målet är att försöka förstå hur klimatet påverkar Antarktis gigantiska glaciärer som flyter ut i havet, de så kallade shelfisarna. Den svenska undervattensroboten Ran var först i världen med att dyka under Thwaitesglaciären vid en tidigare expedition 2019, och kunde då kartlägga delar av bottnen och mäta hur varmare vatten får glaciären att smälta.

Nu ska både Ran och den brittiska undervattensroboten Boaty McBoatface (som fick sitt namn genom en internetomröstning 2016) göra nya dykningar för att mäta strömmar, temperatur och salthalt och kartlägga isen underifrån med nya sensorer. 

– Vi kommer att gå längre in under glaciären med Ran och vi hoppas också att komma till ett par platser som vi inte nådde fram till 2019. Vi hoppas att få information om den stora avsmältning som vi uppmätte 2019 har fortsatt, skriver Anna Wåhlin.

Thwaites glaciär är lika stor som halva Sverige och innehåller tillräckligt med vatten för att höja havsnivån mer än en halvmeter. Smälter hela Västantarktis stiger havsytan tre meter. Foto: SVT

Kan höja havsnivån 

Thwaites glaciär kallas ”Domedagsglaciären” eftersom den innehåller tillräckligt med is för att höja havsnivån 65 centimeter på mycket lång sikt om den smälter. Forskarna befarar att allt varmare havsvatten nu underminerar glaciärerna som då ”förlorar fotfästet” och riskerar att brytas sönder och rinna ut i havet.

– En stor del av is-shelfen har börjat kollapsa. Från satellitbilder kunde man i höstas se hur en rad sprickor började vidga sig och stora isberg bröts loss i väldigt snabb takt – ganska dramatiska förändringar. Det blir intressant att se hur det har förändrat sig även under ytan, skriver Anna Wåhlin och fortsätter:

– Att den flytande delen av glaciären håller på att kollapsa verkar ganska troligt. Om dessa förändringar är tillfälliga eller en del i en långsam process för denna flytande glaciär att helt försvinna vet vi inte ännu, och inte heller vad som händer med isen uppe på land efteråt. Det finns modeller som pekar på att isen uppe på land kan komma att bege sig ut i havet i snabbare takt, vilket i så fall skulle leda till en vattenståndshöjning. Men modellerna är väldigt osäkra.

Roboten Ran testkörs utanför Dotsonglaciären. Li Ling i blå-vit overall är doktorand på KTH. Foto: Lars Boehme

Det här ska forskarna göra vid Antarktis

Thwaites glaciär är en de största på Antarktis och kan spela stor roll för havsnivåhöjningen. Redan idag står den för fyra procent av höjningen. I ett femårigt forskningsprojekt mellan Sverige, USA, Storbritannien, Australien och Sydkorea ska avsmältningen av shelfisarna undersökas. Genom att flyga över, borra i och dyka under isen hoppas forskarna kunna bedöma hur fort de smälter och göra modeller som kan visa vad som kan hända i framtiden. 

Ombord på den amerikanska isbrytaren Nathaniel B. Palmer finns sju stycken 

mini-AUVer (sk 'gliders'), en mindre AUV – den brittiska Autosub Long Range (mer känd som 'Boaty McBoatFace') som är designad för långa uppdrag (upp till 10 dagar), och svenska Ran som är den största och mest avancerade roboten.  

En detaljerad grafik över vad expeditionen ska göra finns här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet