För varm, för kall eller precis lagom? Se rymdinstrumentet som kollar tempen på jordens blad.

Så mycket hetta klarar regnskogen

Om jordklotet blir fyra grader varmare så slutar regnskogarnas träd att ta upp koldioxid.

– Nu vet vi hur nära tröskeln vi är för att fotosyntesmaskinen slutar att fungera, säger Gregory Goldsmith, en av forskarna bakom studien.

Trädens blad omvandlar koldioxid till syre i en process som kallas fotosyntes. Men ju varmare bladen är desto svårare blir det för dem att genomföra processsen. I en ny studie utvärderar forskare hur varmt det kan bli innan fotosyntesen stoppas helt.

Testade att värma upp klimatet

Först studerade forskarna värmekartor från den internationella rymdstationen (ISS) som visade medeltemperaturen i världens största regnskogar. Den låg på omkring 34 grader Celsius. Därefter tog de sig till regnskogarna i Brasilien, Puerto Rico, Panama och Australien för att undersöka vilken temperatur som enskilda löv faktiskt upplevde. Det här gjorde de genom att tejpa fast små termoelement på bladens undersidor för att sedan utsätta växterna för stegvis ökande värme.

Nådde brytpunkten

När bladen utsattes för en lufttemperatur på 38 grader, en ökning med fyra grader, så nådde bladen en innertemperatur på 46,7 grader. Vid den punkten blev de så värmeskadade att de inte kunde återhämta sig.

– Är du utomhus på vintern och sitter med ansiktet mot solen så kommer din hud att värmas upp, eftersom den absorberar solstrålning. På samma sätt värms bladen upp. När det blir varmt och torrt blir det ännu värre. Då stängs bladets klyvöppningar för att spara på vatten och då går all energi som träffar bladet till värme, och ingen energi till att avdunsta vatten, säger Johan Uddling, professor i biologi- och miljövetenskap vid Göteborgs universitet.

Brytpunkten motsvarar en uppvärmning av klimatet i det värsta scenariot enligt IPCC.

Då fungerar fotosyntesen bäst

Men även uppvärmning långt under brytpunkten värmeskadar växter och försämrar deras förmåga att ta upp koldioxid. Optimala förhållanden för fotosyntes ligger på omkring 25 till 30 grader Celsius.

– Så se inte det här som en skarp gräns, säger Johan Uddling.

Regnskogar omsätter enorma mängder luft, näring och vatten som gör dessa miljöer betydelsefulla för att motverka klimatförändringar och för biologisk mångfald.