Foto: TT

Därför är vi inte neandertalare

Moderna människor och neandertalare fick barn med varandra men trots det utvecklades de åt olika håll. Orsaken ligger i den manliga könskromosomen.

Y-kromosomen är en av människans två könskromosomer. Till skillnad från X-kromosomen återfinns Y- kromosomen endast hos det manliga könet och ärvs från far till son.

Sedan tidigare vet man att människor och neandertalare förökade sig med varandra för 50 000 år sedan. Det ledde till att människan idag har tre till fyra procent dna från neandertalare.

Men nu har forskare från Stanford University kommit fram till att detta gemensamma dna inte kommer från Y-kromosomen hos neandertalare.

Forskarna undersökte Y-kromosomens gener från neandertalare och kom fram till att den moderna människan saknar dessa gener. Detta är enligt dem förklaringen till varför människan inte har blivit mer lik en neandertalare.

Tidigare forskning har koncentrerat sig på studier på neandertalarnas X-kromosom men detta var första gången man undersökte Y-kromosomen från neandertalare.

Flera hypoteser

Orsaken till att neandertalarnas gener ur Y-kromosomen saknas hos människan är oklar.

Enligt forskare är en möjlighet att avkommor som burit på neandertalarnas Y-kromosom helt enkelt av en slump inte lyckats överleva och reproducera sig. På så vis har Y-kromosomen från neandertalare försvunnit.

En annan möjlighet är att neandertalarnas Y-kromosom innehåller gener som inte passar ihop med mänskliga gener.

Forskarna hittade bevis som stöder detta. En av generna i neandertalarnas Y-kromosom var en gen som tidigare kopplats till bortstötning i samband med transplantationer där män donerat organ till kvinnor.

Olika gener i immunsystemet

Många gener i Y-kromosomen som särskiljer neandertalare från oss är kopplade till funktioner som är en del av immunsystemet. Tre av dessa gener påminner om sådana gener hos människan som transplantationskirurger brukar kolla upp för att säkra att en donators och mottagares immunsystem matchar med varandra.

Eftersom dessa gener hos neandertalarna är specifika för Y-kromosomen så finns det alltså bara hos det manliga könet.

Teoretiskt kan en gravid kvinna stöta bort ett pojkfoster som har dessa gener från neandertalarna, enligt forskarna. Det skulle förklara varför neandertalargenerna försvunnit.

Då gick vi skilda vägar

Studien ger även ny information om när neandertalarna och människans vägar separerades från varandra. Tidigare studier har visat att neandertalarna skildes åt från människan någon gång mellan 400 000 och 800 000 år sedan. I studien fann forskarna att människans och neandertalarnas sista gemensamma förfader levde för 550 000 år sedan.

Studien publiceras i The American Journal of Human Genetics .

Mendez et al.: ”The divergence of Neanderthal and modern human Y chromosomes” (2016) http://dx.​doi.​org/​10.​1016/​j.​ajhg.​2016.​02.​023

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play