Så fungerar hundars ordförråd

Hundar har en utmärkt kommunikationsförmåga och tre gånger bättre hörsel än oss människor. Trots det brukar de inte lära sig mer än ett par hundra ord under sin livstid. Nu tror sig ungerska forskare förstå varför.

Men svenska forskare tror att hundar kan mer än så, spela klippet och hör etolog Johan Lind förklara varför.

Hundar har svårt att höra skillnad på ord som dog och dig. Det beror på att de inte kan skilja på ord med små tonskillnader. Det visar en ny studie publicerad i Royal Society Open Science

Forskare vid Eötvös Loránd universitetet i Budapest såg detta när de mätte hjärnaktivitet hos 17 hundar som fick höra tre olika typer av ord.

En ordgrupp bestod av ord som hundarna redan kände till. Den andra av påhittade ord som hade liknande tonarter som den första gruppen. Den tredje typen av ord var påhittade och hade annorlunda tonarter.

Hundarna reagerade likadant på de två första ordgrupperna, men inte alls på den tredje. Forskarna tror att det kan vara en förklaring till att hundar i genomsnitt bara lär sig 165 ord under sin livstid.

Hundar kan lära sig tusen ord

– Forskare har lyckats lära hundar runt tusen enstaka ord. Jag tycker att det är orättvist att säga att det är så ovanligt. Det handlar snarare om att få människor har orkat träna så mycket, säger Johan Lind, docent i etologi vid Stockholms universitet.

Experimentet i hundstudien har tidigare utförts på 14 månader gamla spädbarn. Forskarna tror att hundar liksom spädbarn inte reagerar på okända ljud på grund av bristande uppmärksamhet, snarare än förmåga.

– Instruktioner som användes oftare gav större respons. Det kan vara så att de inte lyssnar specifikt på vad som sägs, precis som små barn. Självklart kan de lära sig olika ord men de lär sig vad som är viktigt, säger Linda Keeling, professor i djurskydd vid Sveriges lantbruksuniversitet.