Gröna bladgrönsaker bidrar inte endast med färg till maten Foto: CJ / Pixabay

Därför mår din mage bra av bladgrönsaker

Forskare har upptäckt hur vissa goda tarmbakterier bär sig åt för att utvinna ett specifikt socker ur gröna bladgrönsaker. Hemligheten är ett speciellt enzym.

Forskare från Storbritannien och Australien redogör i en ny studie hur goda bakterier, som till exempel vissa stammar av E. Coli, använder sig av ett speciellt enzym för att utvinna ett ovanligt socker som finns i gröna bladgrönsaker.

De goda bakterierna tar upp en stor yta av tarmen och hindrar på så sätt dåliga bakterier från att ta över.

Massproduktion av socker

Varje år producerar gröna bladgrönsaker, som till exempel spenat, en enorm mängd av sockret SQ (Sulfoquinovose) som är jämförbart med hela världens järnmalmsproduktion.

När vi äter grönsakerna får vi i oss en stor mängd av sockret som de goda tarmbakterierna förbrukar som energi. För att bryta ner sockret använder de goda bakterierna enzymet YihQ.

Den viktiga beståndsdelen i sockret i bladgrönsakerna är svavel som bygger upp proteiner. Sockret SQ är det enda sockret som innehåller svavel. När bakterierna bryter ner svavel kommer det tillbaka ut i naturen innan det sedan återanvänds av en annan organism.

Gammalt mysterium

Upptäckten avslutar ett 50 år gammalt mysterium som kretsat kring hur svavel- ett för övrigt livsviktigt ämne för existens av liv- används och återanvänds av levande organismer.

Enzymet YihQ finns i E.coli som är en vanlig bakterie och som finns i nästan varje biologs laboratorium.

”Det är möjligt att använda kunskapen om enzymet till att utveckla antibiotika mot skadliga stammar av E.coli och andra patogener som till exempel salmonella, som orsakas av matförgiftning, samtidigt som resten av tarmfloran lämnas oberörd” enligt en av forskarna bakom studien Dr Ethan Goddard- Borger från Walter and Eliza Hall Institute.

Studien publiceras i  tidskriften Nature Chemical Biology

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play