Gröna bladgrönsaker bidrar inte endast med färg till maten Foto: CJ / Pixabay

Därför mår din mage bra av bladgrönsaker

Forskare har upptäckt hur vissa goda tarmbakterier bär sig åt för att utvinna ett specifikt socker ur gröna bladgrönsaker. Hemligheten är ett speciellt enzym.

Forskarefrån Storbritannien och Australien redogör i en ny studie hur godabakterier, som till exempel vissa stammar av E. Coli, använder sigav ett speciellt enzym för att utvinna ett ovanligt socker som finns igröna bladgrönsaker.

De goda bakterierna tar upp en stor yta avtarmen och hindrar på så sätt dåliga bakterier från att ta över.

Massproduktion av socker

Varje år producerar gröna bladgrönsaker,som till exempel spenat, en enorm mängd av sockret SQ(Sulfoquinovose) som är jämförbart med hela världensjärnmalmsproduktion.

När vi äter grönsakerna får vi i oss en stormängd av sockret som de goda tarmbakterierna förbrukar som energi.För att bryta ner sockret använder de goda bakterierna enzymetYihQ.

Den viktiga beståndsdelen i sockret i bladgrönsakerna ärsvavel som bygger upp proteiner. Sockret SQ är det enda sockret sominnehåller svavel. När bakterierna bryter ner svavel kommer dettillbaka ut i naturen innan det sedan återanvänds av en annanorganism.

Gammalt mysterium

Upptäckten avslutar ett 50 år gammaltmysterium som kretsat kring hur svavel- ett för övrigt livsviktigtämne för existens av liv- används och återanvänds av levandeorganismer.

Enzymet YihQ finns i E.coli som är en vanligbakterie och som finns i nästan varje biologs laboratorium.

”Det ärmöjligt att använda kunskapen om enzymet till att utvecklaantibiotika mot skadliga stammar av E.coli och andra patogener somtill exempel salmonella, som orsakas av matförgiftning, samtidigtsom resten av tarmfloran lämnas oberörd” enligt en av forskarnabakom studien Dr Ethan Goddard- Borger från Walter and Eliza HallInstitute.

Studien publiceras i  tidskriften Nature Chemical Biology