Medan Sverige är ett av länderna där snabbtåg ser ut att dröja så går nu Storbritannien in som ledande för tåg i hisnande hastighet. Medan våra svenska X2000 rullar i maximalt 174 kilometer i timmen så ska britternas nya snabbtåg HS2 rulla i 350 kilometer i timmen.
Mindre än en timme Stockholm-Göteborg
Det finns försök med snabbtåg i Frankrike där man uppmätt hastigheter på 575 kilometer i timmen. Med den hastigheten skulle det ta mindre än en timme att åka tåg mellan Stockholm och Göteborg.
Järnvägen för det brittiska HS2-tåget ska nu börja byggas, först mellan London och Birmingham. 350 kilometer i timmen ska tåget ta, och restiden mellan London och Birmingham minskas därmed till trekvart. Så småningom ska snabbtåget byggas ut, så att hela sträckan Paris-Manchester (i nordvästra England) ska ta tre och en halv timme.
Många lokala politiker har protesterat mot järnvägens dragning genom vackra engelska landskap. Motståndarna pekar också på att summan, motsvarande 350 miljader kronor, är en enorm investering. Men från de brittiska fackföreningarna och tågföretagen hörs idag bara lovord.
2026 ska snabbtåget tas i drift, enligt planen. En del av snabbtågen kommer också att fortsätta ut på det övriga brittiska järnvägsnätet, och bara använda snabbtågssträckan som ett slags tågens motsvarighet till autobahn.
Sverige har hastighetsgräns på 200 km/tim
Tekniken för snabbtåg i Europa går alltså framåt i rask takt. Men i Sverige är det fortfarande otillåtet för tåg att färdas snabbare än 200 kilometer i timmen. Trafikverket i Sverige tillåter inte att tågen går snabbare än 200 kilometer i timmen – på grund av ett föråldrat signalsystem.
Det svenska snabbtåget SJ 3000, som ska tas i trafik under 2012 kan rent tekniskt åka i 250 kilometer i timmen, men kommer därför från start att få bromsas in till beskedligare 200 kilometer i timmen.
Linus Brohult
SVT Vetenskap