Bilden visar rester av Stora smällen, i form av mikrovågsstrålning. Foto: TT

Eko från Big bang upptäckt

Amerikanska forskare har gjort en upptäckt man menar skulle kunna vara den största på decennier. Fyndet skulle nämligen kunna förklara Stora smällen, eller Big Bang – då universum föddes för 14 miljarder år sedan.

Det första direkta beviset på kosmisk inflation fick rymdforskare världen över att ta till de stora orden på måndagen. Fyndet beskrivs som det största på decennier och kastar nytt ljus över vad som hände vid Big Bang.

Ryktet hade gått i några dagar sedan forskare vid Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics i USA meddelat att de skulle avslöja ”en större upptäckt”.

Spekulationer tog genast fart att det handlade om de försvinnande små gravitationsvågor som antas ha spridits i universum direkt efter Big Bang, den stora smällen som skapade universum för 13,8 miljarder år sedan.

Eftersökta spår

Forskarna tror att universum i ett mycket tidigt skede genomgick en oerhört stark expansion, en ”uppblåsning” eller ”inflation”.

I inflationsteorin finns formulerat ett scenario för universums utveckling som tar sin början redan triljondelar av sekunder efter stora smällen. Men direkta bevis för denna snabba uppblåsning har, fram till nu, saknats.

– Inflationsteorin säger att gravitationsvågorna borde lämna spår efter sig av precis det här slaget, säger astronomen Robert Cumming vid Onsala rymdobservatorium till TT.

Första bilden

Bakom upptäckten ligger ett teleskop vid Sydpolen som fångar upp och mäter det ljus som färdats de 13,8 miljarder åren och som utgör en ”ögonblicksbild” av universums födelse.

– Det här kan berätta för oss vad som hände precis i början, hur stor Big Bang i själva verket var och hur mycket energi som frigjordes, sade Joanna Dunkley, astrofysiker vid Oxford University, till The Telegraph innan nyheten släpptes.

Allt konstigare

Enligt Robert Cumming bekräftar upptäckten att teorierna om hur Big Bang uppstod faktiskt stämmer överens med verkligheten. Alternativa teorier om hur universum kom till ter sig nu ännu mer i osannolika.

Tyvärr ökar nog inte upptäckten lekmannens förståelse för alltets skapelse.

– Alla som tyckte att Big Bang var konstigt får nu lära sig andra saker som är ännu konstigare, säger Robert Cumming.

– Händelserna som gjorde att universum blev som det är i dag är bra mycket märkligare än vad vi tidigare anat.