Jean-Bernard Caron vid Royal Ontario Museum sitter intill en fossil av det gigantiska urtidsdjuret Titanokorys gainesi. Foto: Joe Moysiuk

Ett simmande urtida huvud

Den är som hämtad ur en science fictionfilm. Djuret som kanadensiska paleontologer har hittat i bergsmassiven i British Colombia ser ut som ett litet rymdskepp – en halv meter stor sköld som simmade runt i världshaven för en halv miljard år sedan.

Spela videon ovan för att se hur det jagade.

Djuret har fått namnet Titanokorys gainesi. Den levde under den kambriska perioden för omkring 500 miljoner år sedan och utmärkte sig för sin storlek, en halv meter, vilket var märkvärdigt stort i jämförelse med nästan alla andra djurarter på den tiden.

Ett urtida rovdjur

Titanokorys ganiesi var rovdjur. Den jagade sannolikt sin mat genom att släpa eller gräva i bottensedimenten i havet med sina armliknande klor som satt placerade nära den runda munnen som satt på underdelen av det pansarbeklädda huvudet. Det är bland annat delar av sköldarna som täckte huvudet som de kanadensiska paleontologerna nu hittat som fossil.

–Huvudet var så stort att det här djuret i princip var ett simmande huvud, säger Joe Moysiuk, en av forskarna vid universitetet i Toronto som deltagit i studien.

Effektiv jägare

Med hjälp av sina kloliknande armar var Titanokorys troligen en effektiv jägare som hade stor betydelse för ekosystemet. De flesta andra djur under samma period var nämligen inte mycket större än ett finger, så den halvmeterstora Titanokorys utmärkte sig i de kambriska haven genom sin storlek på runt en halvmeter.

–Jag tycker att det mest spännande med det här fyndet är att vi nu förstår det kambriska ekosystemet allt bättre. Nu vet vi att det inte bara fanns en topp-predator utan flera stora rovdjur som kanske konkurrerade med varandra, säger Michael Streng, paleontolog vid Uppsala universitet som också forskar på djur från den kambriska perioden.

Fossilet från Titanokorys hittades i Kootenay National Parks i Brittish Colombia där även flera liknande fynd från samma tidsperiod har gjorts tidigare. Forskningen publiceras i Royal Society Open Science.

Spela videon för att se platsen där urtidsdjuret levde en gång i tiden.

Kambriska revolutionen

En ur geologiskt perspektiv kort tid med plötsligt uppträdande av flera olika grupper flercelliga djur. Kambriska explosionen var en av de största omvälvningarna i jordens och livets historia. Den inträffade i början av kambrium, för ca 542 miljoner år sedan. Förmågan att bilda skal och skelett uppstod, liksom fungerande ögon och effektiv rörelseförmåga.

Källa NE