”Vaccinationen är central för oss” säger Mats Hedenström på Svensk Handel. Foto: Pexels, PMAGI AB/Pressbild

Forskare förutspår att klädkonsumtionen kan öka igen efter pandemin

Uppdaterad
Publicerad

Pandemin slog hårt mot klädhandeln och förra året redovisade sektorn ett försäljningstapp på 19,5 procent, enligt Svensk Handel. När vaccinationen kommer igång och restriktionerna släpper finns det en möjlighet att klädkonsumtionen kommer öka, och kanske har det redan börjat.

Under pandemin har vi levt med restriktioner vilket har lett till att butiksbesöken har blivit färre och att klädkonsumtionen minskat. E-handeln har ökat men det har inte kunnat täcka upp för tappet av kunder i de fysiska butikerna. Men nu syns en liten ökning för sällanköpshandeln där klädinköp ingår.

– Vi ser tendenser men inte mer än så. Det mesta talar för att mars och april blir bättre än förra året men inte bättre än 2019 års nivåer, säger Mats Hedenström näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Då är vi tillbaka i butikerna

Både Svensk Handel och konsumtionsforskare tror att klädinköpen kommer att återgå till normala nivåer eftersom pandemin inte påverkat de flesta hushållens ekonomi allt för mycket. Det finns kanske till och med ett uppdämt behov av att köpa kläder. Men vi kommer inte ta oss tillbaka till butikerna innan det känns säkert, tror Mats Hedenström.

– Det är därför vaccinationen är så central för oss. Vi har anledning att tro att det kommer innebära ett rejält lyft, inte minst för mode- och skohandeln, säger han.

Snabba konsumtionscykler

Innan pandemin har klädbranschens produktion ökat under flera år. Kläder har blivit billigare och tiden vi använder ett plagg har blivit kortare, vilket konsumtionsforskaren Magdalena Petersson McIntyre vid Göteborgs universitet sett.

– Klädkonsumtionen har ökat stadigt i många år innan pandemin. När kläder är väldigt lättillgängligt och billigt så blir de ju utbytbara på många sätt, säger hon.

För butikerna gäller det att ta sig genom krisen

Den stora risken är att gå i konkurs innan restriktionerna lättar och där är mindre butiker mer känsliga än stora företag. Klarar man sig igenom det kommer kunderna tillbaka.

– Fortsätter samhället på samma sätt och vi återgår till livet som det var innan krisen, då kommer vi antagligen falla tillbaka i samma konsumtionsmönster som tidigare, säger Magdalena Petersson McIntyre.

I klippet ovan förklaras vad fast fashion, snabbmode, är för något. Snabbt producerade kläder med kort levnadstid.

Vill du se mer om e-handel och veta hur vi kan göra om gamla kläder till nya? Se Vetenskapens värld – E-handeln: Framtidens shopping måndagen den 29 mars klockan 20.00 i SVT2 eller på SVT Play .

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.