Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Spela videon och hör Amanda Wood svara på tre frågor om planetdieten. Foto: SVT

Så ska maten räcka till tio miljarder människor

Uppdaterad
Publicerad

Den planetära hälsodieten ger riktlinjer om hur vi ska äta för att maten ska räcka till tio miljarder människor och hålla både oss och planeten friska. Hör Amanda Wood berätta i videon ovan hur vi bör äta.

Den planetära hälsodieten ger riktlinjer om hur vi ska äta för att maten ska räcka till tio miljarder människor och hålla både oss och planeten friska.

– Matindustrin utgör  den enskilt största påfrestningen på miljön, exempelvis genom utsläpp av växthusgaser, avskogning samt minskningen av den biologiska mångfalden.

, säger Amanda Wood, forskare i hållbara livsmedelssystem vid Stockholms Resilience center, Stockholms universitet.

Global fetma

Dessutom gör matvanorna oss sjuka. Fetman ökar globalt och leder till sjuklighet och för tidig död. Folkhälsomyndigheten har räknat ut att fetman kostar samhället 70 miljarder kronor per år och då är både vårdkostnader och förlorade skatteinkomster på grund av frånvaro från arbete inräknat.

Amanda Wood har arbetat med att ta fram den planetära hälsodieten som har satt upp gränser för hur mycket vi bör äta av varje livsmedel för att maten ska räcka den dagen vi är 10 miljarder människor på jorden. Spela videon ovan för att höra henne berätta.

Se mer om den planetära hälsodieten i Vetenskapens värld måndag 14 september 20.00 i SVT2 eller på SVTplay från och med söndag 13 september.

Det här får vi äta enligt planetära hälsodieten

Visa

Om alla åt en daglig kost bestående av mycket grönsaker, växtbaserat protein och lite rött kött motsvarande 2500 kilokalorier skulle maten räcka till alla och vi skulle inte tära på jordens resurser.

Det här får man äta per dag:

Ris, vete, majs: 232 gram

Potatis / cassava: 0-100 gram

Grönsaker: 200-600 gram

Frukt: 100-300 gram

Mjölkprotein: 0-500 gram

Proteinkällor

Biff, lamm och gris: 0-28 gram

Kyckling och andra fåglar: 0-58 gram

Ägg: 0-25 gram

Fisk: 0-100 gram

Baljväxter: 0-100 gram

Nötter: 0-75 gram

Fettkällor

Omättade oljor: 20-80 gram

Mättade oljor: 0-11,8 gram

Socker: 0-31 gram

Källa: Eat-lancet kommissionen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer