Här testar forskarna att skriva ut en liten t-shirt med hjälp av sitt bakterieladdade bläck. Foto: Manuel Schaffner & Patrick A. Rühs

Forskare skriver ut kläder – fulla av bakterier

Kan du tänka dig en utskriven t-shirt som är gjord av bakterier? Nu öppnar ny forskning upp för fler möjligheter med 3d-bioprinting. Kanske kan det nya biobläcket bli användbart i rymden eller i krigszoner där det är brist på produkter.

Ett forskarlag från Schweiz har nu tagit fram ett bläck som är fullt av bakterier. Med hjälp av en bioskrivare har de sedan skrivit ut flera olika saker, bland annat en liten t-shirt.

Bakterierna som forskarna använder finns i jord och är bra på att bryta ner många miljöfarliga ämnen. Finessen med de här bakterierna är att de även producerar cellulosa, vilket är en förutsättning för att skapa porösa strukturer.

– Genom att ladda bläcket med bakterier kan vi utnyttja bakteriernas egenskaper och forma material med olika funktionalitet. Vi hoppas att bläcket och vår teknik ska bli användbar inom många olika områden, säger Patrick Rühs vid avdelningen för komplexa material vid ETH Zürich, och en av forskarna bakom studien.

Fler möjligheter

De vill bland annat använda sig av tekniken för att skriva ut vävnad, som hud eller blodkärl. Men de är inte ensamma om att arbeta med 3d-bioprinting. Paul Gatenholm, professor i biopolymerteknik vid Chalmers tekniska högskola, använder sig också av biobläck i sin forskning. Drömmen är att använda tekniken för att printa ut organ för transplantation i framtiden.

Paul Gatenholm är skeptisk till forskarnas idé att använda bakterier för att printa ut vävnad. Däremot ser han många andra användningsområden för forskarnas nya bläck.

Paul Gatenholm arbetar också med 3d-bioprinting. Han ser flera användningsområden för forskarnas bakterieladdade bläck. Foto: Peter Widing/Chalmers tekniska högskola

Skriva ut material av avfall

De här bakterierna äter nämligen nästan vad som helst, förklarar han. När man odlar dem kan man därför mata dem med avfall som till exempel matrester, plast och tyg. Då växer de till sig och man kan stoppa in dem i bläcket där de börjar producera cellulosatrådar.

– Det här kan vara användbart i öknen, krigszoner eller rymden där det är brist på produkter. Då kan man mata bakterierna med avfall för att skriva ut material. Man behöver väldigt lite bakterier för att göra mycket material, säger Paul Gatenholm.

”De har tagit nästa steg”

Forskarna bakom studien beskriver fler nyttor med deras nya bläck, till exempel kan det användas vid vatten- och markrening. Just de här superbakterierna kan nämligen bryta ner giftiga ämnen och göra det till ofarligt material. Paul Gatenholm ser också möjligheter.

– Forskarna har verkligen tagit nästa steg och sprider den här bioskrivartekniken till fler områden, säger Paul Gatenholm.