Forskare har lyckats att stoppa utvecklingen av Alzheimers genom att bekämpa spridningen av plack i möss hjärnor. Foto: Robert F. Bukaty

Forskare stoppar Alzheimers hos möss

Nu har man lyckats stoppa utvecklingen av Alzheimers i hjärnorna hos möss. Något som kan ge nytt hopp för ett framtida botemedel.

– Som forskarna säger, det är första gången något fungerar såhär bra, säger Pernilla Wittung-Stafshede, professor i kemisk biologi på Chalmers.

Enligt Pernilla Wittung-Stafshede är det ett enormt problem att försöka hitta ett botemedel för Alzheimers, eftersom vi fortfarande inte vet vad vi ska angripa i hjärnan. Men med den här forskningen kan de ha hittat något att sikta på, menar hon.

Chalmers tekniska högskola

LÄS MER: Forskare visar: Här uppstår Alzheimers sjukdom

När någon drabbas av Alzheimers sjukdom bildas små klumpar vid nervtrådarna i hjärnan. Dessa klumpar kallas för plack och skadar hjärnan.

Forskarna genomförde tester på genmanipulerade möss som utvecklat plack och lyckades då att vända på den skadliga tillväxten. Detta med hjälp av att minska nivåer med det så kallade BACE1-proteinet.

Manipulerade möss

Forskarna använde två sorters möss i sina medicinska tester. Ena sorten var friska och fick lägre och lägre nivåer av det så kallade BACE1-proteinet allteftersom de blev äldre. Den andra sortens möss hade Alzheimers.

När man sedan parade de friska mössen med de sjuka fick de en avkomma som började få Alzheimers, men som med åldern blev allt friskare. Till slut var de nya mössen botade från Alzheimers, då de inte hade någon plack kvar i hjärnan.

– Förhoppningen är ju att detta är lösningen, men det kommer att krävas en enorm mängd forskning för att börja utveckla ett botemedel för människor, säger Pernilla Wittung-Stafshede.

Vägen till ett botemedel

Enligt studien fick de nya mössen förbättrade hjärnfunktioner, som bättre minne och inlärningsförmågor. Men trots att denna metod var framgångsrik för möss är det enligt Pernilla Wittung-Stafshede en utmaning att översätta det här till människor.

– Det är ett himla trassel att gå från möss till människor. Vi kan ju inte genmanipulera människor såhär, utan då måste du istället designa ett läkemedel som går in i hjärnan och blockerar proteinet. I teorin funkar det, men vägen dit är krånglig.

Det är ett forskarteam från USA som står bakom studien som publicerats i tidskriften Journal of Experimental Medicine.

Chalmers tekniska högskola