Forskaren Guillaume Chapron menar att Sveriges höga anseende i miljöfrågor inte ligger i linje med sanningen, snarare tvärtom. Hör hans kritik i klippet. Foto: Pixabay, Janerik Henriksson/TT, Pontus Lundahl/TT

Forskare: ”Sverige hotar den biologiska mångfalden i EU”

En forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet har gått ut och varnat för den svenska miljöpolitiken.

– Europeiska medlemsländer, institutioner och experter rekommenderas att hantera den svenska politiken för bevarande av biologisk mångfald med högsta möjliga skepsis och granskning, säger Guillaume Chapron, ekologiforskare på Sveriges Lantbruksuniversitet.

Varningen publicerades i en av världens tyngsta vetenskapliga tidskrifter, Science.

Guillaume Chapron ger ett flertal exempel på situationer där Sverige under det senaste decenniet gått emot EU:s lagar genom att hitta kryphål eller ändra om. Det handlar bland annat om vargpolitiken och det svenska skogsbruket med stora kalhyggen.

– Man skulle kunna säga lite cyniskt att det är en form av svensk uppfinning, att hitta alla möjliga kryphål för att inte följa EU:s lagar om biologisk mångfald, säger Guillaume Chapron.

– Sverige har ett gott rykte utomlands. Min tolkning är faktiskt att detta goda rykte används som en täckmantel för att inte agera i linje med det, eftersom Sverige vet att det är osannolikt att mötas av en motreaktion, säger Guillaume Chapron.

EU:s nya lagförslag

I somras kom EU-kommissionen med ett lagförslag under namnet ”Nature restoration law”. Enligt förslaget skulle EU-länderna ha bindande mål för att återställa skadade ekosystem. Förslaget har hyllats av en rad olika miljöorganisationer, bland annat WWF, EEB och ClientEarth.

– Restaureringslagen är en stor möjlighet att få naturen att återhämta sig innan miljö- och biodiversitetskrisen hamnar helt bortom vår kontroll, säger Sabien Leemans som arbetar på Världsnaturfonden WWF.

Ökat svenskt inflytande

I början av nästa år kommer Sverige ta över EU:s roterande presidentskap. Enligt Guillaume Chapron kommer det ge Sverige ökat politiskt inflytande, vilket riskerar att bromsa eller försvaga genomförandet av den nya lagen.

– Med Sverige i förarsätet är det osannolikt att något bra händer för den biologiska mångfalden, menar han.

SVT har sökt miljöminister Romina Pourmokhtari för en kommentar.