När den borgerliga regeringen bildades 2006 hämtades fyra av ministrarna direkt från PR-företag. Visa alla (4)
Visa alla (4)

200 politiker hoppade av till PR-branschen

Uppdaterad
Publicerad

Ny forskning visar att fler än 200 svenska toppolitiker har gått över till PR-världen. ”Företagen som betalar dem får ett stort inflytande i det fördolda”, säger norsk PR-forskare.

Det är i en pågående norsk-svensk forskningsstudie som forskare studerat hur personer rör sig från politiken in i PR-branschen, men också åt andra hållet: från PR till politik.

– Studien kommer att publiceras senare i höst, men det vi kan säga redan nu är att över 200 politiker, aktiva på toppnivå i riksdag och departement, har flyttat över till de stora PR-företagen i Sverige, säger Sigurd Allern, gästprofessor vid institutionen för mediastudier på Stockholms universitet.

Samtidigt som många politiker och politiska rådgivare värvas till PR-företag så hämtas också många från PR-världen till uppdrag inom politiken. Forskarna tar som exempel att fyra av ledamöterna när den borgerliga regeringen bildades kom direkt från PR-företag.

”Kan påverka politikens utformning”

Medieforskaren Sigurd Allern menar att utvecklingen fått till konsekvens att PR-branschens inflytande över politiken ökat.

– Den viktigaste risken med den här utvecklingen är att till exempel stora företag och andra som hyr PR-branschens tjänster får ett samhällsinflytande som inte sker i öppenhet utan bakom kulisserna helt oberoende av politiska val.

De täta kontakterna mellan PR-bransch och politiken fungerar också som ett sätt för politiker att få hjälp med välskrivna förslag, och det är enligt Sigurd Allern förklaringen till motståndet bland svenska politiker att göra som i USA – reglera kopplingen mellan PR-bransch och lobbyister för att göra den mer synlig.

– Många svenska politiker vill inte ha regleringar av det här, för de ser fördelar med hur det fungerar idag, de får utredningar gjorda, PR-konsulterna skriver argument och förslag till lagar och beslut, det är ett system som väljarna knappt känner till och det är ett stort demokratiskt problem, säger Sigurd Allern.

Även andra svenska forskare som kartlagt PR-branschens utveckling menar att det är ett område som fått allt större inflytande.

Vuxit med mer än 600 procent

– Man kan säga att den formella början för PR-branschen som den ser ut idag var i början eller mitten av 90-talet. Sedan dess har man sett en enorm tillväxt på över 600 procent, säger Anna Tyllström, företagsekonom på Uppsala universitet.

– Det är fortfarande en relativt liten bransch, men med stor maktkoncentration eftersom den innehåller så många politiker, journalister och mediafolk, säger Anna Tyllström.

Det speciella med den svenska lösningen för PR-branschen är att partierna sällan anlitar PR-byråer för att utforma politiska förslag. I stället har det enligt forskarna skapats ett skikt av personer som har arbetat både för PR-företag och för politiker. Det kan handla om politiska rådgivare i riksdagen som värvas till PR-företag, och sedan tillbaka till partierna.

– Det har blivit svängdörrar mellan politik och PR-bolag, och det är ett nytt fenomen i svensk politik, säger Sigurd Allern.

”Påverkar tilliten till politiska systemet”

Enligt Sigurd Allern känner mycket få svenskar till hur tätt samspelet är mellan PR och politiker. Men ju mer detta kommer fram är också risken att det påverkar tilliten till det demokratiska systemet menar han:

– Jag tror att det här har stora ringverkningar. En sådan är att du riskerar att få en större misstillit till politikerna. Folk kan börja fråga sig: Är politikerna till salu? Är de i politiken för att det är en språngbräda till en mer välbetald karriär?

Men inifrån opinionsföretagen menar man att forskarna överdriver inflytandet från PR-världen.

– Jag tror att den där föreställningen att politiken utformas av PR-nissar är lite överdriven ärligt talat. I synnerhet partier som innehar regeringsmakten har sitt handlingsutrymme väldigt kringskuret av vad man måste göra, handlingsutrymmet är ganska smått, säger Peter Santesson, analyschef på Demoskop och tidigare på näringslivets tankesmedja Timbro.

”Viktig återkoppling om folk är missnöjda”

Han menar att det allt tätare samarbete som finns mellan PR-branschen och politiken bara är till fördel för det demokratiska systemet.

– Våra mätningar av befolkningens åsikter är viktiga som en återkoppling för att kunna se om om det finns grupper som är missnöjda. Och vilken del av sin politik man som parti ska betona, säger Peter Santesson.

Han hoppas också att PR-branschen med modern teknik ska kunna avlyssna svenskarnas åsikter på internet mer effektivt.

– Det stora ordet som kommer nu, som alla famlar efter nu, det är ju big data. Att kunna leta efter mönster efter vad folk säger och tycker och tänker, som de uttrycker i samtal och med sitt språk, på nätet. Då skulle vi kunna se i realtid, dag för dag, eller timme för timme, hur åsikter förändras. Vi är inte där ännu, men det är det man försöker hitta tekniska lösningar för nu, säger Peter Santesson.

Vetenskapens värld ikväll 8 september 20.00 (SVT2):

Vad säger forskningen om politiken såhär inför riksdagsvalet? Vi tittar närmare på forskningen kring PR-branschens inflytande, den nationalistiska framgångsvågen i politiken, röstning via internet och de unga väljarna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet